Laser to nie zabawka – nie oślepiaj pilotów
„Laser to nie zabawka” – rusza ogólnopolska kampania społeczna Urzędu Lotnictwa Cywilnego przeciw oślepianiu pilotów laserem. Ostatnie podobne zdarzenie miało miejsce na terenie Gostynina.
Mikołaj Wild, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Piotr Samson, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zainaugurowali ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest podniesienie świadomości wśród społeczeństwa na temat niebezpieczeństwa jakie niesie za sobą zabawa laserem poprzez kierowanie jego wiązki w stronę samolotów. W ramach akcji informacyjnej przygotowano spot edukacyjny oraz plakaty i animacje, które będzie można zobaczyć w mediach społecznościowych, na terenie lotnisk, środkach komunikacji miejskiej w Warszawie oraz w sieci kin. Partnerami kampanii są Ministerstwo Infrastruktury, Lotnisko Chopina oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
„Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że kierując wiązkę lasera w stronę samolotu można oślepić pilota. Zasięg laserów jest coraz większy. Przybywa też osób, które dla zabawy celują laserem w kokpit samolotu. Celem kampanii jest dotarcie do tych, którzy są nieświadomi zagrożenia jakie ich zabawa stwarza dla ruchu lotniczego” – powiedział Minister Mikołaj Wild.
Zaznaczył, że moment podchodzenia do startu i lądowania wymaga szczególnej koncentracji. „Pilot ma do wykonania szereg czynności, które wymagają skupienia, dlatego dekoncentracja w tym momencie może stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu, a w konsekwencji zdrowia i życia załogi oraz pasażerów” – dodał.
Prezes Samson natomiast podkreślił, że Urząd Lotnictwa Cywilnego obserwuje niepokojący wzrost liczby incydentów z użyciem lasera. W 2017 roku w Polsce zgłoszono ich 136, w tym 111 dotyczyło samolotów pasażerskich. To około 30 proc. więcej niż rok temu.
„Celem naszej kampanii jest również uświadomienie konsekwencji karnych za takie nieodpowiedzialne działanie. Prawo lotnicze wyraźnie zabrania emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego. Za złamanie tego przepisu, grozi nawet kara pozbawienia wolności do roku”. – podkreślił Prezes Samson. Dodał, że doświadczenia innych krajów jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Kanada, które już przeprowadziły podobne kampanie informacyjne pokazują, że tylko akcja edukacyjna na temat zagrożeń związanych z oślepianiem pilotów może zahamować wzrost tego typu incydentów i poprawić bezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym.
Nadkom. Bogdan Jankowski z Głównego Sztabu Komendy Głównej Policji przyznał, że aby odnaleźć osoby, które oślepiają pilotów niezbędna jest współpraca policji, służb ruchu lotniczego oraz dyżurnych portów lotniczych. Osoby, które zatrzymujemy w związku ze stwarzaniem takiego zagrożenia muszą liczyć się z poważnymi konsekwencjami prawnymi.
Ostatnie z takich zdarzeń miało miejsce 11 marca na terenie Gostynina. Wtedy to dyżurny gostynińskiej komendy został powiadomiony o zdarzeniu dotyczącym skierowania wiązki lasera w kierunku samolotu. Pilot linii pasażerskich zbliżając się do lądowania na lotnisku w Modlinie zaobserwował wiązkę lasera koloru zielonego wyemitowaną z miejscowości Reszki położnej w gminie Szczawin Kościelny. Policjanci pojechali na miejsce, jednak we wskazanej lokalizacji nie ujawnili osoby posługującej się laserem. Na szczęście w tym przypadku nie doszło do oślepienia pilota i zdarzenie nie spowodowało zagrożenia dla bezpieczeństwa statku powietrznego lub życia załogi i pasażerów. Należy pamiętać, że w art. 87a Ustawy prawo lotnicze widnieje zapis zabraniający emitowania wiązki lasera lub światła z innych źródeł w kierunku statku powietrznego w sposób mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty. Ponadto użytkownicy urządzeń laserowych, którzy nie stosują się do zapisów zawartych w art. 87a prawa lotniczego mogą podlegać sankcjom zawartym w art. 211 ust. 1 pkt. 12 tj. podlegać grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do roku. W przypadku spowodowania katastrofy w ruchu powietrznym osoba taka może odpowiadać za przestępstwo, które zagrożone jest karą nawet do 10 lat więzienia, zgodnie z art. 173 kodeksu karnego.
Autor: ULC/podkom. Dorota Słomkowska
Fot: National Police Air Service
Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 11.48 MB)