Aktualności

Oszustwo na zdalny pulpit

Data publikacji 09.03.2023

W powiecie sochaczewskim doszło do oszustwa na zdalny pulpit. Kobieta, która zainstalowała aplikację, umożliwiła oszustowi dostęp do swojego telefonu i straciła kilka tysięcy złotych. W ramach kampanii Świadomy – Czujny – Bezpieczny przypominamy o kilku zasadach bezpieczeństwa.

Do jednej z mieszkanek powiatu sochaczewskiego zadzwonił mężczyzna i przedstawił się jako pracownik banku. Kobieta nic nie podejrzewała, bo akurat w tym banku ma konto.

W trakcie rozmowy 37-latka dowiedziała się, że miało dojść do włamania na jej konto. Później mężczyzna namówił ją do zainstalowania na telefonie oprogramowania do obsługi zdalnego pulpitu. Oszust podszywający się pod pracownika banku przelał pieniądze z konta oszczędnościowego na drugi rachunek. Krótko po tym doszło do dwóch transakcji z wykorzystaniem kodu systemu płatności mobilnych. Kobieta straciła kilka tysięcy złotych, a do kradzieży pieniędzy doszło na jej oczach.

Ktoś proponuje Ci instalowanie aplikacji do zdalnego pulpitu? Zanim zainstalujesz, zastanów się dwa razy…

Aplikacja do zdalnego pulpitu umożliwia dostęp do urządzenia, na którym zostało zainstalowane. Oznacza to, że inna osoba może mieć wgląd do naszego telefonu lub komputera, może wykonywać na nim różnego rodzaju operacje. Ma dostęp również do aplikacji bankowych, a gdy oszustowi uda się uzyskać kod do logowania, mają również pełny dostęp do zebranych środków na koncie.

Bądź świadomy – czujny – bezpieczny

  • Nigdy nie instaluj na telefonie lub komputerze aplikacji niewiadomego pochodzenia lub aplikacji dających pełny dostęp obcym osobom do Twojego urządzenia.
  • Pamiętaj, że żaden pracownik banku nie będzie prosić Cię o login i hasło do Twojego konta. Nie będzie Cię prosić o zainstalowanie aplikacji do obsługi zdalnego pulpitu.
  • Nikomu nie podawaj przez telefon danych, które mogą być wykorzystane przez oszustów do zaciągnięcia na Ciebie pożyczek. Pracownikowi banku nie musisz podawać przez telefon numeru PESEL, nr dowodu osobistego z informacją, kiedy był wydany, przez kogo i do kiedy jest ważny. Prawdziwy pracownik nie będzie miał problemu z weryfikacją klienta banku.
  • Jeśli odbierasz telefon i osoba podająca się za pracownika banku informuje o zagrożeniu środków na koncie – nie panikuj, rozłącz się i zadzwoń na oficjalną infolinię banku lub pójdź do najbliższego oddziału.

Jeśli jednak oszustowi udało się uśpić Twoją czujność i straciłeś pieniądze, natychmiast poinformuj o tym zdarzeniu bank i najbliższą jednostkę Policji.

Projekt pn."Świadomy-Czujny-Bezpieczny" jest realizowany przez Komendę Wojewódzką Policji zs. w Radomiu z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej.

 

asp. Agnieszka Dzik

Powrót na górę strony