Aktualności

Oszust włamał się na konto na portalu społecznościowym 41-latki i wysłał prośbę o pożyczkę do znajomej, która siedziała obok

Data publikacji 22.06.2023

Ciechanowscy policjanci kolejny raz ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych. Przestępcy włamują się na konta użytkowników portalu społecznościowego, podszywają pod znajomych i proszą o pilną pożyczkę. W minionym tygodniu o takiej próbie oszustwa poinformowała 41-letnia mieszkanka powiatu ciechanowskiego. Dzięki szybkiej reakcji zgłaszającej sprawca nie osiągnął zmierzonego celu.

W minionym tygodniu do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosiła się 41-letnia mieszkanka powiatu ciechanowskiego, która poinformowała, że ktoś wkradł się na jej konto na portalu społecznościowym. Następnie wysłał za pomocą komunikatora do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy. Kobieta szybko zorientowała się, że doszło do próby oszustwa, bo wiadomość z prośbą o pożyczkę otrzymała koleżanka 41-latki, która siedziała obok. Kobieta szybko zamieściła ogłoszenie z informacją o włamaniu na konto na portalu społecznościowym i próbie wyłudzenia pieniędzy. Dzięki szybkiej reakcji 41-latki oszust nie osiągnął zmierzonego celu.

Policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod systemu płatności mobilnej, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Przestępcy tłumaczą, że potrzebują pilnej pożyczki, bo zgubili portfel albo brakuje im środków na opłacenie zakupów czy ważnej przesyłki. Zwykle zapewniają, że pieniądze oddadzą jeszcze tego samego dnia.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa, należy:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto-zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory-najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku, w przypadku tego rodzaju próśb nigdy nie kierować się pośpiechem, a zdrowym rozsądkiem, co pozwoli na uniknięcie kłopotów.


mł. asp. Magda Zarembska

Powrót na górę strony