Aktualności

Rozłącz się, gdy w rozmowie telefonicznej ktoś prosi o pomoc finansową

Data publikacji 22.09.2023

Niemal każdego dnia na terenie garnizonu mazowieckiego odnotowywane są oszustwa metodą na wnuczka czy na policjanta. Na terenie garnizonu mazowieckiego, w okresie ośmiu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano już 118 takich oszustw, podczas gdy w całym 2022 r. odnotowano 124 oszustwa. Policja apeluje, by rozłączyć się, gdy w rozmowie telefonicznej ktoś prosi o pomoc finansową, a także nigdy nie klikać w nieznane linki otrzymywane w wiadomości e-mail, sms czy innych komunikatorach. Wszyscy powinni uwrażliwić najstarszych członków rodziny przed oddawaniem swoich oszczędności obcym osobom.

Tylko w środę (20.09) doszło do dwóch skutecznych metod oszustw na tzw. wnuczka.

Na terenie powiatu siedleckiego do 80-latki zadzwonił na telefon stacjonarny oszust, który podszył się pod członka jej rodziny i skutecznie doprowadził do wydania gotówki w wysokości 47 tys. zł oraz biżuterii o wartości 10 tys. zł.

Do kolejnego oszustwa doszło na terenie powiatu ostrołęckiego. Tym razem 82-latka została oszukana przez osobę podającą się za policjantkę. Starsza kobieta uwierzyła oszustowi, który używając legendy, jakoby jej wnuczka miała wypadek i potrąciła kobietę w ciąży, teraz potrzebuje pieniędzy na kaucję w celu uniknięcie konsekwencji. 82-latka przekazała w progu swojego mieszkania kwotę 30 tys. zł obcemu mężczyźnie.

Nieprawdopodobnym wydaje się fakt, przekazywania zgromadzonych pieniędzy nieznajomym. Dlaczego się tak dzieje? Działania oszustów nie opierają się tylko na nowych technologiach, ale przede wszystkim na socjotechnice. Podczas skrupulatnie prowadzonej rozmowy telefonicznej wzbudzają niepokój, wskazują na upływ czasu, tym samym osiągając zgodę na udzielenie pomocy finansowej fałszywej wnuczce/synowi. Zazwyczaj chwilę po incydencie i po konsultacji z najbliższymi, osoby dowiadują się, że zostały oszukane. Te straty finansowe mogą znacznie pogorszyć samopoczucie i prowadzić do innych problemów, takich jak bezsenność, utrata poczucia bezpieczeństwa oraz lęk.

Zapamiętaj!

ROZŁĄCZ SIĘ, GDY W ROZMOWIE TELEFONICZNEJ KTOŚ PROSI O POMOC FINANSOWĄ.
KAŻDE ZDARZENIE LUB PRÓBĘ OSZUSTWA ZGŁOŚ W NAJBLIŻSZEJ JEDNOSTCE POLICJI.
PILNIE PRZEKAŻ OSTRZEŻENIA SWOIM BLISKIM, SZCZEGÓLNIE BĘDĄCYM W PODESZŁYM WIEKU, ZAMIESZKUJĄCYM SAMOTNIE I POSIADAJĄCYM TELEFON STACJONARNY.

Wydział Prewencji KWP /S. Szewczyk/

Powrót na górę strony