Aktualności

Oszustwo „na dziecko” za pomocą komunikatora - nowa metoda działania oszustów

Data publikacji 18.12.2023

Cyberprzestępcy wymyślają wciąż nowe sposoby, by wyłudzać pieniądze. Coraz częściej wykorzystywaną przez nich metodą jest sposób „na dziecko”, przy użyciu popularnego komunikatora. Wysyłają wiadomość z informacją o zmianie numeru telefonu i prośbą o pożyczenie pieniędzy, przekonując adresatów, że są ich dziećmi. Działający w ten sposób oszuści wyłudzili pieniądze od 77-latka.

Do płońskich policjantów zgłosił się 77-letni mieszkaniec Łodzi, po tym, jak padł ofiarą oszustów. Starszy mężczyzna miał odwiedzić syna mieszkającego w jednej z miejscowości na terenie pow. płońskiego. Przed wyjazdem z miejsca zamieszkania w popularnym komunikatorze otrzymał wiadomość z nieznanego numeru. Nadawca wiadomości twierdził, że jest synem 77-latka i potrzebuje pieniędzy, by szybko coś opłacić. Zaznaczył przy tym, że ma problem z telefonem, dlatego pisze z innego numeru. Senior nic nie podejrzewając przelał prawie 4 tys. zł na wskazany przez oszusta numer konta. Chwilę później został poproszony o kolejny przelew… Gdy dotarł w odwiedziny do syna, dowiedział się, że to nie on prosił go o pieniądze.

Policjanci ostrzegają! Oszuści wykorzystują nowe technologie i coraz prężniej działają w Internecie. Kontakt ze swoimi ofiarami (osobami w różnym wieku) nawiązują m.in. za pomocą wiadomości SMS lub popularnych komunikatorów. Podszywając się pod dzieci swoich rozmówców, informują o zmianie numeru z uwagi na problemy z telefonem. Gdy ofiara na początkowym etapie uwierzy w słowa złodzieja, wtedy oszust przechodzi do właściwej akcji i prosi o pilne przelanie pieniędzy.

Najważniejsze, by w takiej sytuacji nie działać pochopnie, pod wpływem emocji! Najlepiej od razu zadzwonić do dziecka – na prawdziwy, znany nam numer i zweryfikować przekazane nam w wiadomościach informacje.

Autor: kom. Kinga Drężek-Zmysłowska

 

Powrót na górę strony