Aktualności

Kobieta wzięła kredyt i pieniądze przekazała oszustom

Data publikacji 02.02.2024

Mieszkanka powiatu radomskiego padła ofiarą oszustów, którzy podawali się za pracowników banku. Namówiono kobietę, aby wzięła kredyt, a następnie wpłaciła pieniądze do wpłatomatu. W 11 transakcjach przekazała oszustom 40 tysięcy złotych. Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.

W czwartek (01.02) policjanci otrzymali zgłoszenie od mieszkanki powiatu radomskiego dotyczące oszustwa metodą na pracownika banku. Jak relacjonowała kobieta, odebrała telefon z infolinii jednego z banków i została poinformowana przez osobę podającą się za pracownika tego banku, że ktoś w jej imieniu złożył wniosek o przyznanie kredytu. Następnie przełączono ją do pracownika z biura zwalczania cyberprzestępczości. Rozmówca przekonał kobietę, że aby nie stracić tych pieniędzy, musi złożyć w banku wniosek kredytowy na kwotę największą jaką będzie mogła. Seniorka poszła do placówki bankowej i wzięła kredyt w kwocie 40 tysięcy złotych. W torebce miała telefon i cały czas trwające połączenie z oszustami. Kierując się poleceniami przestępców, gdy tylko wyszła z budynku banku, całą sumę w 11 transakcjach wpłaciła do wpłatomatu za pomocą kodów podanych przez oszusta.

Gdy zakończyła połączenie skontaktowała się z mężem, który po usłyszeniu historii od razu zorientował się, że to oszustwo i sprawę zgłoszono Policji.

Pamiętajmy, że oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, aby uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłączmy się i skontaktujmy z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy nasz rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Jest to kolejny przykład działania oszustów, którzy nie zaprzestają swoich działań i przy wykorzystaniu różnych metod dążą do bezprawnego wzbogacenia się naszym kosztem. To czy osiągną cel, w dużej mierze zależy od naszej świadomości. Dlatego też, jeśli otrzymamy telefon od osoby podającej się za pracownika banku zachowajmy czujność i nigdy nie działajmy pod wpływem emocji. Należy rozłączyć się, odczekać chwilę i najlepiej osobiście skontaktować się ze swoim bankiem i zweryfikować usłyszaną historię. Bez względu na to za kogo podaje się rozmówca, nigdy nie podawajmy danych osobowych, danych z karty płatniczej, loginu i hasła.

Pamiętajmy, że oszuści bardzo chętnie wykorzystują spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod inny numer telefonu. Oznacza to tyle, że nigdy nie możemy mieć pewności, że połączenie przychodzące na przykład z numeru banku oznacza, że dzwoni do nas pracownik banku. Nawet jeśli taki sam numer telefonu widnieje na stronie internetowej, czy też mamy go wpisanego w telefonie. Nigdy nie podawajmy kodów weryfikacyjnych do płatności mobilnych i nie instalujmy żadnych aplikacji, które mają poprawić obsługę płatności mobilnej, chronić dane lub pieniądze.

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.

 

Autor: Justyna Jaśkiewicz/ KMP w Radomiu

Powrót na górę strony