Aktualności

Szkolenia dyżurnych jednostek Policji

Data publikacji 31.05.2023

W maju br. w siedzibie Komendy Wojewódzkiej Policji z siedzibą w Radomiu został przeprowadzony cykl szkoleń dla 176 funkcjonariuszy realizujących zadania na stanowiskach kierowania w jednostkach organizacyjnych Policji KWP zs. w Radomiu.

Komórką odpowiedzialną za organizację i przebieg szkolenia był Sztab Policji KWP zs. w Radomiu we współpracy z przedstawicielami innych Wydziałów KWP (Wywiadu Kryminalnego, Poszukiwań i Identyfikacji Osób, Ruchu Drogowego, Konwojowego, Prewencji). Zakres tematyczny został uzgodniony z jednostkami garnizonu mazowieckiego i obejmował całokształt zagadnień związanych z pracą dyżurnego jednostki na stanowisku kierowania.

Biorąc pod uwagę fluktuację kadr na stanowiskach kierowania oraz zmiany w przepisach resortowych, podczas przedsięwzięcia przybliżono treść obowiązujących aktów prawnych, związanych z pracą dyżurnego. Zwrócono również uwagę na poprawność wprowadzania danych do systemów teleinformatycznych.

Ponadto w trakcie zajęć uczestnicy nabywali umiejętności z zakresu: zabezpieczenia meczów, zgromadzeń, i przejazdów kibiców; dokumentowania w PRIM i SWD – poprawność wprowadzania danych (wypełnianie zakładek „Opis”, „Osoby”, „Podsumowanie zdarzenia”, błędy adresowe, kwalifikowanie Pilne/Zwykłe, przypisywanie dodatkowych kwalifikacji, zakładka akcja/operacja, biuletyn); zapewnienia prawidłowego obiegu informacji pomiędzy służbą dyżurną KMP KPP a dyżurnym KWP zs. w Radomiu; rejestrowania osób, rzeczy, dokumentów w KSIP; systemu alarmowania oraz procedur osiągania wyższych stanów gotowości do działań w jednostkach organizacyjnych Policji; powoływania oraz kierowania do działań zespołów negocjatorów policyjnych; kwalifikowania poziomów zaginięć na podstawie zebranych informacji o okolicznościach zaginięcia, połączonych z rejestracją takich osób w systemie KSIP; statusów patroli ruchu drogowego w SWD, rozbieżności pomiędzy SWD a SESPol, zarządzania patrolami SPEED; sposóbu pełnienia i dokumentowania służby w PDOZ; organizacji konwoju i doprowadzenia osoby w aspekcie przekazania do realizacji policjantom Wydziału Konwojowego oraz zasad prowadzenia odpraw i rozliczania policjantów skierowanych do realizacji tej formy służby; procedury Niebieskiej Karty – rola i zadania dyżurnego; nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia oraz zakazu zbliżania się do mieszkania - art. 15 a (algorytm postępowania)  procedura dokumentowania w bazach danych.

Zamierzeniem szkolenia było podniesienie wiedzy i umiejętności funkcjonariuszy realizujących zadania na stanowiskach kierowania. Pełnią oni niezwykle istotną rolę w strukturach Policji. Odbierają zgłoszenia, sprawują nadzór nad osobami doprowadzanymi do PDOZ, podejmują najważniejsze decyzje, od których często zależy życie i zdrowie mieszkańców. Są tzw. „komendantami po godzinach”, na których barkach podczas nieobecności kierownictwa spoczywa odpowiedzialność za funkcjonowanie jednostki. Zarządzają, nadzorują oraz kontrolują pracę podległych funkcjonariuszy. W wielu przypadkach instruują swoich młodszych kolegów. Są to policjanci bardzo doświadczeni, którzy potrafią radzić sobie w sytuacjach kryzysowych i stresowych.  To dyżurni jednostek zapewniają całodobowy kontakt Policji ze społeczeństwem, a od ich trafnej oceny sytuacji i umiejętności uzyskania informacji zależy szybkość reakcji na popełnione przestępstwo. Funkcjonariusz na tym stanowisku, prócz doświadczenia zawodowego powinien posiadać wiedzę teoretyczną oraz znajomość obowiązujących przepisów, które zostały przybliżone na szkoleniu.

W czerwcu br. w garnizonie mazowieckim odbędzie się „Turniej służby dyżurnej”, który pozwoli na sprawdzenie nabytej wiedzy. Konkurs zostanie przeprowadzony w dwóch etapach. W pierwszym dyżurni będą musieli wykazać się wiedzą teoretyczną. Do drugiej części zmagań przystąpią tylko ci funkcjonariusze, którzy uzyskają najlepsze wyniki. W drugim etapie turnieju dyżurni zmierzą się z niełatwym ćwiczeniem praktycznym.

Całość przedsięwzięć niewątpliwie będzie miała ogromny wpływ na podniesienie jakości obsługi interesantów, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i wizerunku naszej formacji.

Autor: mł. asp. Łukasz Michałowski

Powrót na górę strony