Oszustwo metodą „na pracownika banku” podczas internetowej sprzedaży
Czy sprzedając w Internecie możesz paść ofiarą oszustwa „na pracownika banku”? Niestety tak. 2 tys. złotych straciła mieszkanka powiatu ciechanowskiego, która wystawiła na sprzedaż felgi samochodowe. Kobieta postępowała zgodnie z instrukcjami rzekomego konsultanta, który twierdził, że do zatwierdzenia internetowej transakcji konieczne jest podanie kodu systemu płatności mobilnej. Apelujemy o ostrożność przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych!
Mieszkanka powiatu ciechanowskiego zamieściła w Internecie ogłoszenie dotyczące sprzedaży felg samochodowych. Tego samego dnia otrzymała wiadomość o sprzedaży wystawionych przez siebie przedmiotów, która zawierała link do odbioru środków. Link przekierował kobietę do strony bankowości elektronicznej, gdzie zalogowała się, podając swoje dane. Gdy to zrobiła, zadzwonił do niej mężczyzna podający się za pracownika banku, informując, że aby aktywować płatność, konieczne jest podanie kodu szybkiej płatności mobilnej. Nic niepodejrzewająca kobieta podała sześciocyfrowy kod. Gdy zauważyła, że z jej konta zniknęło 2 tys. złotych, uświadomiła sobie, że padła ofiarą oszustwa.
Policjanci apelują o ostrożność przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych. Zawsze należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby oraz cel kontaktu. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych do konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji rozłączyć się i samemu zadzwonić na infolinię banku lub pojechać do placówki bankowej, gdzie należy przekazać informację o otrzymanym połączeniu.
Przypominamy, że pracownik banku nigdy nie poprosi o wpłacenie pieniędzy na inne konto bankowe czy przekazanie kodów systemu płatności mobilnych. Rozsądek i ograniczone zaufanie to podstawa w ochronie swoich oszczędności.
asp. Magda Zarembska/ KPP Ciechanów