Włamania na konta portali społecznościowych. Zanim prześlesz pieniądze, upewnij się, czy to znajomy prosi cię o pożyczkę!
Dostałeś wiadomość na komunikatorze od znajomego lub rodziny z prośbą o zapłatę za zakupy albo szybką pożyczkę z użyciem kodu płatności mobilnej? Lepiej sprawdź, czy na pewno wysłała ją osoba, którą znasz. Ciechanowscy policjanci odnotowali kolejne tego typu oszustwo. Sprawca włamał się na konto mieszkańca powiatu ciechanowskiego korzystającego z komunikatora i wysłał do jego znajomych prośbę o „pożyczkę”. Niestety jedna osoba, kierując się chęcią pomocy, przekazała kod szybkiej płatności i straciła w ten sposób prawie 1000 zł.
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu systemu płatności mobilnej jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Osoba, która otrzymuje taką prośbę, będąc przekonana, że pomaga swojemu znajomemu, podaje kod systemu płatności mobilnej i zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
W miniony poniedziałek (7.10) do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosił się mieszkaniec powiatu ciechanowskiego, który poinformował że ktoś włamał się na jego konto na portalu społecznościowym i za pomocą komunikatora wysłał wiadomości do znajomych z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności w celu opłacenia zakupów. Niestety jedna osoba, która otrzymała prośbę o „pożyczkę”, dała się oszukać i przekazała kod systemu płatności mobilnej. Mieszkaniec powiatu ciechanowskiego w ten sposób stracił prawie 1000 złotych.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustów?
- Jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie.
- Sprawdźmy najpierw, czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy, rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przekazanie kodu systemu płatności mobilnych - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności.
- Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.
- Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
asp. Magda Sakowska/ KPP w Ciechanowie