Zadbaj o swoje bezpieczeństwo na drodze i zmień opony na zimowe
Inwestycja w opony zimowe to przede wszystkim troska o bezpieczeństwo własne i innych uczestników ruchu drogowego. Pamiętajmy, że odpowiednio dobrane opony zimowe są kluczowym elementem, który może zdecydować o tym, czy bezpiecznie dotrzemy do celu. Dzięki specjalnym bieżnikom i technologiom antypoślizgowym opony te zapewniają wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni oraz skutecznie odprowadzają wodę i śnieg.
Pomimo tego, że w naszym kraju nie ma obowiązku sezonowej wymiany opon w samochodzie, to trzeba mieć świadomość, że właściwy stan oraz rodzaj ogumienia w pojeździe gwarantuje kierującemu bezpieczne poruszanie się po drodze. Policjanci zachęcają wszystkich kierujących do zmiany opon na zimowe. Na pewno nie powinniśmy z tym czekać, aż spadnie pierwszy śnieg. Wielu producentów zimowych opon proponuje, aby opony zmienić już wtedy, gdy rano temperatura regularnie spada poniżej 7ºC. Nasze bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zwłaszcza w warunkach zimowych, zależy od stanu naszych opon i ich przyczepności do mokrej nawierzchni. Pamiętajmy, że zimowe opony sporządzone z innej mieszanki gumowej niż opony letnie pomogą lepiej zapanować nad pojazdem na śliskiej nawierzchni oraz skrócą drogę hamowania.
JAK SPRAWDZIĆ, CZY UŻYWANA OPONA NADAJE SIĘ DO UŻYTKU?
Głębokość bieżnika to podstawowy element, jaki należy skontrolować w przypadku opony. Przepisy prawa mówią, że minimalna dozwolona głębokość wynosi 1,6 mm. Tę wartość powinniśmy traktować jedynie orientacyjnie. Trzeba pamiętać, że aby opona zimowa skutecznie spełniała swoją funkcję, jej bieżnik musi posiadać przynajmniej 4 mm głębokości. Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy więc pomyśleć o nowym komplecie ogumienia zimowego, dużo wcześniej niż przy granicznych 1,6 mm.
Wiek opon to kolejny parametr, który warto skontrolować przed założeniem „zimówek”. Przyjmuje się, że opony zaczynają tracić swoje właściwości po 6-7 latach od daty wyprodukowania, a po 10 latach kwalifikują się do bezwzględnej wymiany, nawet jeżeli wizualnie nie budzą zastrzeżeń. Data produkcji opony zapisana jest na jej ściance bocznej i zakodowana w ciągu znaków zaczynających się od skrótu DOT. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu to numer tygodnia i rok produkcji danej opony. Nie zapomnijmy również o korekcie ciśnienia powietrza. Nawet najlepiej przechowywane opony po kilku miesiącach składowania będą wymagały dopompowania.
asp. Magda Sakowska/ KPP w Ciechanowie