Chciał sprzedać telewizor. Padł ofiarą oszustwa i stracił ponad 1700 zł
Cyberprzestępczość przybiera wiele form, a jedną z nich jest oszustwo podczas internetowej sprzedaży towaru. Przekonał się o tym mieszkaniec powiatu ciechanowskiego, który na jednym z internetowych portali ogłoszeniowych wystawił na sprzedaż telewizor. Kliknął w link przesłany przez osobę rzekomo zainteresowaną kupnem i zalogował się na stronie, podając swoje dane dotyczące bankowości internetowej. Z konta bankowego mężczyzny zniknęło ponad 1700 zł. Policja apeluje o ostrożność przy transakcjach internetowych.
W miniony poniedziałek (15.05) do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosił się 46-letni mieszkaniec powiatu ciechanowskiego, który padł ofiarą oszustwa. Mężczyzna na jednym z portali ogłoszeniowych w internecie wystawił na sprzedaż telewizor. Wkrótce potem dostał, za pomocą komunikatora, wiadomość od kobiety zainteresowanej kupnem. Poprosiła ona mężczyznę, aby wysłał telewizor paczką nadaną w jednej z firm kurierskich. Mężczyzna otrzymał wiadomość sms od rzekomej firmy kurierskiej z potwierdzeniem opłacenia przesyłki. Nieświadomy nieuczciwych zamiarów kupującej mężczyzna kliknął w link przesłany w wiadomości i został przekierowany na stronę logowania do bankowości internetowej. Wybrał swój bank, a następnie wpisał swoje dane osobowe i wszystkie dane z karty. Kupująca zapewniała, że jest to niezbędne do sfinalizowania transakcji. W ten sposób przestępca uzyskał dostęp do pieniędzy mężczyzny. 46-latek zorientował się, że padł ofiarą oszustwa gdy z jego konta zniknęło ponad 1700zł.
Co powinno wzbudzić czujność:
- szybka odpowiedź przesłana poprzez komunikator na złożoną przez ciebie ofertę sprzedaży.
- sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowa do skorzystania z proponowanej formy;
- pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji;
- propozycja ze strony kupującego co do zorganizowania i pokrycia kosztów dostawy;
- przesłanie przez kupującego linka z informacją, iż klikając na niego będzie możliwość odebrania od kupującego pieniędzy za wystawiony towar;
- otrzymanie ponaglających pytań dotyczących wykonanych czynności bądź odbioru pieniędzy;
- prośba o dane osobowe oraz z karty płatniczej.
Czego nigdy nie należy robić:
- podawać danych z kart płatniczych, czy też danych do logowań bankomatowych;
- wchodzić w linki otrzymane za pośrednictwem sms, komunikatora czy też poczty elektronicznej. Kliknięcie w link niewiadomego pochodzenia, może przekierować nas na fałszywą stronę, na której musimy zalogować się do banku i podać kod weryfikacyjny.
mł. asp. Magda Zarembska