Aktualności

Chciał sprzedać telewizor. Padł ofiarą oszustwa i stracił ponad 1700 zł

Data publikacji 17.05.2023

Cyberprzestępczość przybiera wiele form, a jedną z nich jest oszustwo podczas internetowej sprzedaży towaru. Przekonał się o tym mieszkaniec powiatu ciechanowskiego, który na jednym z internetowych portali ogłoszeniowych wystawił na sprzedaż telewizor. Kliknął w link przesłany przez osobę rzekomo zainteresowaną kupnem i zalogował się na stronie, podając swoje dane dotyczące bankowości internetowej. Z konta bankowego mężczyzny zniknęło ponad 1700 zł. Policja apeluje o ostrożność przy transakcjach internetowych.

W miniony poniedziałek (15.05) do Komendy Powiatowej Policji w Ciechanowie zgłosił się 46-letni mieszkaniec powiatu ciechanowskiego, który padł ofiarą oszustwa. Mężczyzna na jednym z portali ogłoszeniowych w internecie wystawił na sprzedaż telewizor. Wkrótce potem dostał, za pomocą komunikatora, wiadomość od kobiety zainteresowanej kupnem. Poprosiła ona mężczyznę, aby wysłał telewizor paczką nadaną w jednej z firm kurierskich. Mężczyzna otrzymał wiadomość sms od rzekomej firmy kurierskiej z potwierdzeniem opłacenia przesyłki. Nieświadomy nieuczciwych zamiarów kupującej mężczyzna kliknął w link przesłany w wiadomości i został przekierowany na stronę logowania do bankowości internetowej. Wybrał swój bank, a następnie wpisał swoje dane osobowe i wszystkie dane z karty. Kupująca zapewniała, że jest to niezbędne do sfinalizowania transakcji. W ten sposób przestępca uzyskał dostęp do pieniędzy mężczyzny. 46-latek zorientował się, że padł ofiarą oszustwa gdy z jego konta zniknęło ponad 1700zł.

Co powinno wzbudzić czujność:

  • szybka odpowiedź przesłana poprzez komunikator na złożoną przez ciebie ofertę sprzedaży.
  • sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowa do skorzystania z proponowanej formy;
  • pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji;
  • propozycja ze strony kupującego co do zorganizowania i pokrycia kosztów dostawy;
  • przesłanie przez kupującego linka z informacją, iż klikając na niego będzie możliwość odebrania od kupującego pieniędzy za wystawiony towar;
  • otrzymanie ponaglających pytań dotyczących wykonanych czynności bądź odbioru pieniędzy;
  • prośba o dane osobowe oraz z karty płatniczej.

Czego nigdy nie należy robić:

  • podawać danych z kart płatniczych, czy też danych do logowań bankomatowych;
  • wchodzić w linki otrzymane za pośrednictwem sms, komunikatora czy też poczty elektronicznej. Kliknięcie w link niewiadomego pochodzenia, może przekierować nas na fałszywą stronę, na której musimy zalogować się do banku i podać kod weryfikacyjny.

 

mł. asp. Magda Zarembska

Powrót na górę strony