Aktualności

Uwierzył fałszywemu pracownikowi departamentu bezpieczeństwa banku i stracił 50 tys. zł

Data publikacji 12.04.2024

Mieszkaniec powiatu ciechanowskiego padł ofiarą spoofingu telefonicznego. Uwierzył w historię o podejrzanych operacjach na swoim koncie, którą przekazał mu fałszywy pracownik banku. Będąc przekonany, że chroni swoje pieniądze, wypłacił zgromadzone na koncie oszczędności i przelał je na wskazany przez oszusta rachunek za pomocą tzw. wpłatomatu. Mężczyzna stracił 50 tys. zł. Apelujemy o ostrożność w kontaktach z obcymi osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych!

Do ciechanowskich policjantów zgłosił się mieszkaniec powiatu ciechanowskiego, który padł ofiarą oszustwa metodą „na pracownika banku”. Mężczyzna odebrał telefon od rzekomego pracownika departamentu bezpieczeństwa banku z informacją, że na jego koncie odnotowano podejrzaną próbę wykonania przelewu w innym mieście. Zdziwiony mężczyzna zaprzeczył, aby to on chciał wykonać ten przelew. W związku z tym „konsultant” o charakterystycznym wschodnim akcencie zaproponował wdrożenie procedury zabezpieczenia środków zgromadzonych na rachunku bankowym. Zalecił mieszkańcowi powiatu ciechanowskiego wypłatę pieniędzy z zagrożonego konta, a następnie ich wpłatę poprzez tzw. wpłatomat na „bezpieczny” numer konta. Mieszkaniec powiatu ciechanowskiego wykonywał polecenia rzekomego pracownika banku, wierząc, że w ten sposób chroni swoje pieniądze przed kradzieżą. Konsultant zapewniał mężczyznę, że jeszcze tego samego dnia pieniądze wrócą na jego konto. Niestety tak się nie stało. W wyniku tego oszustwa mężczyzna stracił 50 tys. zł. Postępowanie w tej sprawie prowadzą policjanci z Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą

Apelujemy ostrożność w kontaktach z obcymi osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych: nigdy nie wierz bezkrytycznie w to, co mówią dzwoniący do ciebie ludzie - zwłaszcza, gdy rozmowa dotyczy przekazania pieniędzy lub innych wartościowych rzeczy; za każdym razem weryfikuj przychodzące połączenia – rozłączając się z aktualnym rozmówcą przed wykonaniem kolejnego telefonu; nie działaj pod presją czasu, zwłaszcza gdy chodzi o przekazanie/przelanie pieniędzy; jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, że dzwoniąca osoba jest tym, za kogo się podaje, nie wahaj się zawiadomić Policji; w przypadku telefonu z banku z informacją, że twoje pieniądze są zagrożone, rozłącz się i jak najszybciej udaj się do najbliższej placówki.

 

 Autor: asp. Magda Zarembska

Powrót na górę strony