Aby „Dzień Babci i Dziadka” nie był dniem „oszustwa na wnuczka”
„Dzień Babci i Dziadka” to bardzo dobra okazja do porozmawiania z naszymi ukochanymi seniorami o ich bezpieczeństwie w ramach policyjne kampanii społecznej "ŚWIADOMY-CZUJNY-BEZPIECZNY”. W trakcie spotkania gostynińscy funkcjonariusze omawiał metody oszustwa na tzw. „wnuczka”.
Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Gostyninie w ramach Policyjnej Kampanii Społecznej „ŚWIADOMY-CZUJNY-BEZPIECZNY” w minionym tygodniu przeprowadzili szereg spotkań z młodzieżą oraz seniorami. Spotkania miały na celu uświadomić zarówno wnuczkom jak i ich babciom i dziadkom o zagrożeniach związanych z metodą oszustwa na tzw. „wnuczka”. Spotkania zostały przeprowadzone z uczniami Szkoły Podstawowej im. Fryderyka Chopina w Sannikach, Szkoły Podstawowej w Lucieniu oraz Szkoły Podstawowej w Teodorowie. Gostynińscy funkcjonariusze uczestniczyli również w obchodach „Dnia Babci i Dziadka” zorganizowanym przez najmłodszych wnuków, a mowa jest tu o przedszkolakach z „Akademii Przedszkolaka” oraz Przedszkola nr 2 w Gostyninie. W trakcie spotkań policjanci zaprezentowali nagranie przedstawiające rozmowę seniora z oszustem. W trakcie rozmowy oszust podaję się za ukochanego wnuczka, któremu stało się coś strasznego i potrzebuje pieniędzy. Mechanizm działania oszustów jest taki sam, najpierw wywołują negatywne emocje a następnie bazując na nich wyciągają od seniora pieniądze.
Policjanci cały czas apelują o ostrożność w kontakcie z osobami, które dzwonią do nas, podszywają się pod przedstawicieli różnych instytucji lub członków rodziny i żądają pieniędzy. Mimo to, zdarzają się seniorzy, którzy dają się oszukać. Ponawiamy apel i prośbę kierujemy do osób młodych. Rozmawiajcie o takich historiach z waszymi rodzicami i dziadkami. Przestrzeżcie ich i przekażcie kilka cennych rad:
- Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
- Aby potwierdzić dane osoby dzwoniącej, najpierw należy rozłączyć połączenie, a dopiero później wybrać numeru alarmowego 112.
- Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.
- W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! NIGDY nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe.
- W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
Pamiętajcie, że metody którymi posługują się oszuści, cały czas są modyfikowane. Słyszeliśmy już o wielu wariantach oszustw na wnuczka, policjanta czy funkcjonariusza CBŚP, pracownika ZUS i Urzędu Skarbowego. Każda może się różnić. Jednak każda kończy się tak samo. Nasz rozmówca potrzebuje pieniędzy i żąda ich natychmiastowego przekazania bądź przelania na inne konto bankowe.
Uczulcie seniorów, których znacie, że to sygnały które powinny ich zaniepokoić. Niech nigdy nie oddają swoich pieniędzy osobom, których nie znają.
Autor: mł. asp. Paweł Klimek