Aktualności

Przelewając pieniądze chciała pomóc bratu. Nie sądziła, że zasilą portfel oszusta

Data publikacji 29.06.2023

Policjanci apelują – zanim przekażesz komukolwiek kod płatności mobilnej, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Pomysły przestępców są najróżniejsze itp. pilna potrzeba zapłacenia za zamówienie internetowe, potrzeba naprawy auta itp. Oszuści tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je w najbliższym czasie. Z tego powodu warto najpierw zadzwonić do znajomego i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.

Wczoraj (27.06) do Komendy Powiatowej Policji w Gostyninie zgłosiła się 50-letnia mieszkanka Gostynina zgłaszając, że n/n osoba przełamała zabezpieczenia na koncie portalu społecznościowego nalężącego do jej brata, a następnie podszywając się pod niego  wysłała do nie prośbę o przesłanie kodu do płatności elektronicznej celem pożyczenia kwoty 1000 zł. 50-latka przystała na prośbę brat pożyczając pieniądze. Gdy kobieta zorientowała się, że została oszukana jej pieniądze zostały już pobrane z bankomatu w Szczecinie. Sprawą zajęli się policjanci z Wydziału Kryminalnego gostynińskiej komendy.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie;
  • nie logujmy się na przesyłane do nas linki do różnych stron internetowych;
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku;
  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms).

 

Autor: mł. asp. Paweł Klimek

Powrót na górę strony