Aktualności

Nie daj się oszukać - kampania informacyjna „STOP OSZUSTOM”

Data publikacji 19.09.2023

Dzwoni „pracownik” banku z informacją, że doszło do włamania na twoje konto bankowe, prokurator lub policjant mówiąc, że potrzebne są pieniądze na kaucję. Znalazłeś ofertę szybkiego zysku inwestując w złoto, znalazłeś atrakcyjną ofertę kupna na portalu aukcyjnym lub dostałaś link do płatności - zastanów się za nim oddasz swoje oszczędności. Aby temu zapobiec zapoznaj się z radami poniżej.

Kampania informacyjna pn. „STOP OSZUSTOM” została zorganizowana przez Komendę Powiatową Policji w Gostyninie przy wsparciu Starosty Powiatowego Arkadiusza Boruszewskiego. Kampania ma na celu podniesienie świadomości mieszkańcom powiatu gostynińskiego o metodach jakimi posługują się oszuści. Aby nie paść ofiarą oszusta stosuj się do poniższych zaleceń.

 PAMIĘTAJ:

  • Nigdy nie przekazuj swoich pieniędzy obcej osobie,
  • Nigdy nie dzwoń na numery wskazane przez rozmówcę telefonicznego,
  • Zadzwoń do bliskich i zapytaj czy faktycznie potrzebują pomocy,
  • O próbie wyłudzenia natychmiast poinformuj Policję.

Aby bezpiecznie robić zakupy przez Internet, powinniśmy:

1. przed ich dokonaniem:

  • przejrzeć fora internetowe i zapoznać się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego,
  • sprawdzić, czy strona sprzedawcy internetowego jest właściwie zabezpieczona np. czy adres zaczyna się od skrótu „https”, sprawdzić ważność certyfikatu oraz dla kogo został wydany, klikając na symbol kłódki,
  • zweryfikować, czy sprzedawca internetowy wykorzystuje do przeprowadzenia płatności znanego operatora płatności internetowych,
  • sprawdzić datę uruchomienia sklepu internetowego, tj. datę zarejestrowania domeny sklepu (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny);

2. wybierać znane i sprawdzone platformy internetowe, które cieszą się dobrymi opiniami klientów;

3. zwrócić szczególną uwagę na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna - oszuści często właśnie niską ceną (albo wręcz oddaniem przedmiotu za darmo) wabią kupujących;

4. starać się nie płacić za towar lub usługę bezpośrednio na stronie internetowej sklepu, zawsze upewniając się, że informacje o swojej karcie podajemy bezpośrednio na stronie operatora płatności;

5. uważać na fałszywe strony, które mogą podszywać się pod operatora płatności – sprawdzać, czy adres strony internetowej operatora płatności kończy się nazwą domeny operatora.

6. uważać na próby nawiązania kontaktu poza portalem zakupowym, i unikać ich!

7. zwracać uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujemy dane karty, gdyż fałszywe strony często są napisane niegramatycznie, zawierają błędy!

 

Policja apeluje o ostrożność!

 

 

 

 

Autor: mł. asp. Paweł Klimek

 

Powrót na górę strony