Niebezpieczne zachowanie na przejeździe kolejowym
Niestosowanie się przez kierowców do sygnalizacji świetlnej przed przejazdem kolejowym może doprowadzić do tragedii. Niestety nadal dochodzi do takich sytuacji, kiedy kierujący wjeżdżają za sygnalizator podczas nadawania czerwonego sygnału narażając siebie i innych na niebezpieczeństwo.
W poniedziałek (13.11) parę minut po godzinie 17 na ul. A. Czapskiego policjanci z gostynińskiej drogówki zatrzymali się przed przejazdem kolejowym, ponieważ sygnalizator nadawał światło barwy czerwonej. Sygnał ten informuje o zakazie wjazdu na przejazd kolejowy. W momencie, gdy się rozpoczęło opuszczanie zapór kolejowych funkcjonariusze zauważyli, jak kierująca audi 36-letnia mieszkanka pow. płockiego przejeżdża przez przejazd, nie stosując się do nadawanych sygnałów świetlnych i dzwiękowych zwiazanych z przejazdem pociagu. Funkcjonariusze zatrzymali kierującą audi, która za swoje niebezpieczne zachowanie została ukarana mandatem w kwocie 2000 zł oraz 15 pkt.
Na terenie powiatu gostynińskiego jest kilka przejazdów kolejowych wyposażonych w systemy poprawiające bezpieczeństwo w postaci zapór oraz sygnalizacji. Niestety kierowcy ignorują zagrożenie i przejeżdżają pomimo nadawanego przez sygnalizator czerwonego światła.
Kierujący pojazdem jest obowiązany:
- zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
- przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
Przypominamy, że czerwone światło nadawane przez sygnalizator nakazuje bezwzględne zatrzymanie auta i nie ma wyjątków od tej reguły. Następnym razem limit szczęścia może wyczerpać się i kilka minut pośpiechu doprowadzi do tragedii.
Autor: mł. asp. Paweł Klimek