Znajomy pisze do Ciebie o pożyczkę pieniędzy. Zadzwoń do niego, upewnij się, że nie jest to oszust. Policjanci ostrzegają przed oszustwami na system płatności mobilnych
Data publikacji 29.02.2024
Zanim przekażesz komukolwiek kod płatności mobilnej lub potwierdzisz transakcję, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się oszust. Policjanci apelują o rozsądek i weryfikację wykonywanych płatności przed ich wykonaniem.
Codzienny pośpiech, roztargnienie, wzmożone zakupy internetowe mogą uśpić naszą czujność podczas wykonywania transakcji, udostępniania kodów płatności mobilnych czy też potwierdzania płatności bez ich wcześniejszej weryfikacji. To doskonały czas dla oszustów, którzy potrafią działać w bardzo sprytny sposób. Policjanci po raz kolejny ostrzegają, aby nie dać się okraść.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszusta:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS,
- bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe — najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze,
- sprawdź dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy, wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie,
- zawsze chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Autor: Policja