Kolejna osoba oszukana podczas sprzedaży w Internecie. Policja przypomina o zasadach bezpieczeństwa w sieci
Coraz częściej zdarza się, że na popularnej aplikacji po wystawieniu na sprzedaż swojej odzieży, pada się ofiarą oszustów. Oszukani możemy być w sieci nie tylko podczas zakupów, ale również podczas sprzedaży. W ostatnim do Komendy Powiatowej Policji w Kozienicach czasie zgłosiła się młoda kobieta, która sprzedawała w popularnej aplikacji swoje ubrania i została oszukana.
Policja informuje osoby, które na platformie zakupowej wystawiły na sprzedaż swoją odzież i przez aplikację kontaktowały się z nimi osoby zainteresowane kupnem ubrań. Kupujący poprosili o adres poczty mailowej i pozostała korespondencja odbywała się już poza aplikacją sprzedażową.
Dalej oszustom poszło już łatwo. Na pocztę elektroniczną zostaje przesłany link do stron, jako rzekoma zgoda na wykonanie sprzedaży, a także zgody na logowanie do banku. W każdym kolejnym okienku podawane są dane, nazwa banku, numer karty płatniczej, kod CVC, a także kody, które niezbędne są autoryzacji transakcji w banku. W ten sposób doszło do straty kilkunastu tysięcy złotych.
Jedna ze stron sprzedażowych ostrzega użytkowników i radzi zachować szczególną ostrożność w przypadku gdy :
„Stosując phishing, oszuści mogą poprosić Cię o Twój adres e-mail lub numer telefonu w prywatnej wiadomości na portalu. Po ich uzyskaniu zwykle wysyłają fałszywe maile (lub czasem prywatne wiadomości, SMS-y albo kontaktują się telefonicznie) i próbują wyłudzić Twoje dane płatnicze, podszywając się pod stronę, na której sprzedajesz lub kupujesz produkt.
Aby zachować bezpieczeństwo, pamiętaj:
• Nie przekazuj swoich poufnych danych nikomu na platformie. Aplikacja sprzedażowa nigdy nie prosi o wpisanie adresu e-mail lub numeru telefonu osoby sprzedającej w trakcie procesu zakupu. Nie ma powodu dla którego osoba kupująca mogłaby potrzebować od Ciebie tych informacji.
• Nie otwieraj podejrzanych linków lub załączników. Platforma nigdy nie wysyła maili lub prywatnych wiadomości z prośbą o kliknięcie w link, w celu wpisania danych płatniczych lub dokończenia płatności.
• Jeżeli decydujesz się na transakcję poza daną stroną, nie będzie ona objęta Ochroną Kupujących i nie będziemy w stanie Cie wesprzeć w przypadku ewentualnych problemów. Ochrona Kupujących zapewnia korzyści w postaci bezpiecznych płatności, zwrotów środków i wsparcia klienta. Ochrona Kupujących jest dodawana za opłatą do każdego zakupu dokonanego za pomocą przycisku „Kup teraz”.
Jeśli korzystamy z aplikacji sprzedażowej, czytajmy regulamin korzystania z niej. Są tam zapisane zasady kupna i sprzedaży. Pamiętajmy o podstawowych zasadach zachowania ostrożności. Zazwyczaj oszustwa dokonuje osoba nieposiadająca historii i komentarzy w aplikacji.
Gdy dojdzie do oszustwa
• Należy zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
• Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe i SMS-y.
• Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.
Gdy doszło do oszustwa na aukcji internetowej, należy skompletować następujące dane:
• datę i numer aukcji,
• jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę,
• nick sprawcy,
• sposób kontaktu ze sprzedającym - jego e-mail, nr telefonu, adres,
• sposób dokonania zapłaty - przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.
Autor: podkom Ilona Tarczyńska