Aktualności

TRUDNE WARUNKI NA DRODZE - PRZYGOTUJ SIĘ DO ZIMY

Data publikacji 04.12.2016

Powoli dociera do nas zima, razem z nią coraz trudniejsze warunki drogowe, do których należy przygotować samochód, ale co ważniejsze styl jazdy. Marznące deszcze, mróz, śliska jezdnia i zasypane śniegiem samochody, to jedne z licznych niespodzianek mogących czekać na kierowców.

Czy nasze samochody, a co ważniejsze my jesteśmy do tego przygotowani? Analizując statystyki wypadków z ubiegłych lat, można wyciągnąć wniosek, że potrafimy się przystosować. Paradoksalnie, im gorsze warunki na drodze, tym mniej zdarzeń z ofiarami w ludziach odnotowują policjanci. Znacznie zwiększa się natomiast ilość kolizji drogowych, tzw. stłuczek. Wynika to z faktu, ze jeździmy zdecydowanie wolniej a co za tym idzie – bezpieczniej.

By móc bezpieczniej i pewniej poruszać się w tym trudnym dla uczestników ruchu drogowego okresie, koniecznie jest właściwe przygotowanie samochodu do zimowych warunków. Sprawą podstawową jest wymiana opon, na zimowe. Robi to już znaczna większość właścicieli pojazdów. Po zmianie opon natychmiast poczujemy różnicę w prowadzeniu pojazdu.
Dlaczego tak się dzieje? Latem samochód najczęściej porusza się po suchej nawierzchni, a im większą powierzchnią opona styka się z taką nawierzchnią, tym szybciej samochód hamuje. A więc rowków na oponie jest stosunkowo niewiele, aby tej powierzchni nie zabierać. Ponadto opony różnią się materiałem, z jakiego zostały wykonane. Opona letnia jest znacznie twardsza i lepiej "zachowuje" się w wysokich temperaturach. Wystarczy jednak, aby temperatura spadła poniżej 7 stopni Celsjusza staje się twarda i zupełnie traci swoje właściwości. Opona zimowa wygląda zupełnie inaczej, jest ponacinana w każdym miejscu, dzięki czemu wgryza się w śnieg, bardzo zwiększając przyczepność pojazdu, a materiał, z jakiego jest wykonana i w niskich temperaturach nie traci sprężystości.

Podobnie jak z oponami jest z płynami do spryskiwaczy samochodowych, gdzie letnie i zimowe mają zupełnie inne parametry użytkowe i skład chemiczny. Wybierając zimowy płyn, przy wyborze warto się kierować temperaturą jego zamarzania. Powinna ona wynosić minimum -20°C. Używanie płynu o słabszych parametrach może skutkować np. tym, że zamarznie prawie natychmiast po spryskaniu, na całej powierzchni szyby czołowej pojazdu, a kierujący starci całkowicie widoczność w ciągu kilku sekund.

Trzeba też koniecznie przestawić swój styl jazdy i pamiętać:

- jeździmy wolniej, na śliskiej nawierzchni droga hamowania znacznie się wydłuża, nawet gdy jest ono wspomagane przez systemy pojazdu;

- zachowujmy bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. W okresie jesienno zimowym powinna być znacznie dłuższa by zdołać bezpiecznie wyhamować

- korzystajmy z zimowych płynów do spryskiwaczy, pamiętając jednocześnie o ich sprawności. Za niesprawny spryskiwacz kierujący może zostać ukarany mandatem;

- przed rozpoczęciem jazdy koniecznie należy usunąć śnieg z samochodu i oczyścić szyby oraz światła pojazdu. Jeżeli kierowca będzie poruszał się pojazdem który nie będzie odśnieżony, szyby będą oszronione, zaparowane, reflektory i    lampy brudne oraz nie usunie oblodzenia popełnia wykroczenie drogowe - art. 66 Prawa o Ruchu drogowym,    które może skutkować mandatem karnym do 500 zł.

- I co najważniejsze, nic nie zastąpi zdrowego rozsądku i ostrożności.

Zespół Prasowy KWP zs. w Radomiu /a.l.

Powrót na górę strony