Chcieli kupić smartfony przez internet. Padli ofiarą oszusta.
W ubiegłym tygodniu lipscy policjanci otrzymali zgłoszenia dotyczące oszustw związanych z kupnem przedmiotów w internecie. Mundurowi ponawiają apel o zachowanie ostrożności oraz stosowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci.
Do zdarzenia doszło kilka dni temu. 17-letni mieszkaniec powiatu lipskiego za pośrednictwem portalu społecznościowego znalazł interesującą go ofertę sprzedaży telefonu komórkowego. Po dokonaniu zamówienia wystarczyło tylko czekać na paczkę. Niestety, ta do niego nie dotarła.
W innym przypadku 43-latek złożył zawiadomienie o przestępstwie, z którego wynika, że również za pośrednictwem portalu społecznościowego zamówił smartfona. Po przelaniu środków za zakupiony produkt również nie doczekał się otrzymania przesyłki.
Zaistniałej sytuacji nie mogli jednak wyjaśnić, ponieważ kontakt ze sprzedawcami urwał się, a zwrot pieniędzy nie nastąpił. Jeden z mieszkańców powiatu lipskiego stracił 1100 zł, drugi zaś 3000 zł.
W związku z powtarzającymi się podobnymi zgłoszeniami dotyczącymi oszustw internetowych lipska policjanci apelują o rozwagę i zachowanie środków ostrożności.
Przed internetowym zakupem pamiętaj: sprawdź opinie i komentarze dotyczące danej firmy; sprawdź regulamin i zasady zwrotów konkretnych towarów; sprawdź warunki gwarancji; przynajmniej przy pierwszym zakupie sprawdź stan przesyłki w obecności kuriera; na stronie sklepu internetowego poszukaj pełnych danych kontaktowych przedsiębiorcy – jeśli umożliwia on osobisty odbiór towaru, jest to znak, że nie ma nic do ukrycia. Podanie jedynie e-maila, numeru telefonu lub skrzynki pocztowej - to za mało, aby uznać sprzedawcę za godnego zaufania; zachowaj ostrożność, klikając w linki i odnośniki umieszczone w mailach od sprzedawcy; sprawdź oferowane metody płatności; zachowaj korespondencję ze sprzedawcą.
Asp. Monika Karasińska