Aktualności

Bezpieczny przejazd kolejowy

Data publikacji 25.07.2025

Bezpieczeństwo na przejeździe kolejowym zależy głównie od zachowania kierowców. Niestety wielokrotnie w mediach mogliśmy zobaczyć nagrania z kierowcami aut w roli głównej, którzy swoim zachowaniem ryzykowali zdrowiem/życiem wjeżdżając gdy zapory były opuszczane ale nadal nadawany był czerwony sygnał STOP.

W powiecie ostrowskim nie brakuje zarówno przejazdów kolejowych oznaczonych znakiem STOP jak i wyposażonych w zapory i sygnalizację. Mimo to kierowcy ignorują te znaki co może miec tragiczne skutki dla nich jak i podróżujących z nimi pasażerów.

"Wiecznie spóźnieni kierowcy" nie zatrzymujący się przed znakiem STOP lub wjeżdżający na przejazd w momencie gdy jest czerwone światło i zapory są już opuszczane to niestety częsty "widok" na naszych drogach. W związku z tym ponownie przypominamy, że znak STOP sygnalizuje o bezwzględnym obowiązku zatrzymania się przed przejazdem i upewnieniem się czy nie nadjeżdża pociąg. Pośpiech zawsze jest złym doradcą, minuta nas nie zbawi a może kosztować nasze życie i podróżujących z nami pasażerów. Niestety gdy dochodzi do zderzenia auta z kilkudzisięciotonowym składem pociągu, kierowca pojazdu i jego pasażerowie mają niewielkie szanse na przeżycie, dlatego ponownie przypominamy o zasadach ruchu drogowego obowiązujących podczas przejeżdżania przez przejazdy kolejowe.W przypadku gdy należy wezwać pilnie służby a nie jesteśmy w stanie podać lokalizacji na napędzie rogatki lub z tyłu "Krzyża Św. Andrzeja" jest żółta naklejka z numerem skrzyżowania, to ważna informacja dla dyspozytora.

Zgodnie z art Art. 28. Ustawy Prawo o ruchu drogowym:

(Obowiązki kierującego pojazdem przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżaniu przez przejazd)

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

zdj. https://bezpieczny-przejazd.pl/
 
asp. Marzena Laczkowska
Powrót na górę strony