Aktualności

Oszustwo na pracownika banku, mieszkanka powiatu ostrowskiego straciła prawie 33 tys zł

Data publikacji 11.09.2025

Kolejny raz apelujemy o zachowanie ostrożności w kontaktach telefonicznych z n/n osobami. Oszuści nadal podszywają się za pracowników banków i informują np. o zaciągniętych przez inne osoby kredytach i proponują pomoc zatrzymaniu transakcji. W ten sposób mieszkanka powiatu ostrowskiego straciła prawie 33 tys zł.

Wczoraj mieszkanka powiatu ostrowskiego zgłosiła oszustwo. Do 32-latki zadzwoniła z nr zastrzeżonego osoba podająca się za pracownika jej banku i poinformowała ją, że na jej dane złożono wniosek o kredyt. Następnie zaproponowano jej zablokowanie transakcji ale musiała w tym celu zainstalować pewną aplikację. Kobieta wykonywała wszystko zgodnie z przekazywanymi instrukcjami. Po fakcie zorientowała się, że z jej rachunku wypłacono pieniądze łącznie ponad 33 tys zł.

To kolejny tego przykład oszustwa na pracownika banku w powiecie ostrowskim. Ponownie apelujemy o więcej zdrowego rozsądku podczas rozmowy z n/n osobami. W przypadku odebrania tego typu telefonów możemy być pewni, że to próba oszustwa. Sugerujemy zakończenie rozmowy oraz kontakt osobisty z placówką banku i wyjaśnienie sytuacji. Postępując zgodnie ze wskazówkami rozmówcy narażamy się na stratę zgromadzonych pieniędzy.

Jak działają "fałszywi pracownicy banków"?

Telefon na pracownika banku

  • oszust dzowni z nr, który na wyświetlaczu wygląda jak nr infolinii banku ( spoofing)
  • twierdzi, że na koncie jest podejrzana transakcja albo ktoś próbuje wziąć kredyt,
  • nakłania do podania danych ( loginu) albo zainstalowania aplikacji do ochrony a w rzeczywistości jest to program tzw. zdalny pulpit,

SMS

  • wiadomości podszywające się pod bank, linki prowadzą do fałszywych stron logowania, które wykradaja dane,
  • pojawiają się treści typu "Twoje konto zostanie zablokowane, kliknij tutaj, aby potwierdzić,

Jak się chronić?

  • nigdy nie podawaj przez telefon loginów, haseł,
  • nie instaluj żadnych aplikacji na prośbę osoby podającej się za pracownika banku,
  • sprawdzaja dres strony banku - logowanie zawsze odbywa się wyłacznie przez oficjalną strone banku lub aplikacje mobilną,
  • rozłącz się jeżeli pojawią się wątpliwości, zadzwoń na oficjalny nr banku, który widnieje na stronie banku,
  • zgłoś oszustwo w swoim banku i w jednostce Policji.

asp. Marzena Laczkowska 

Powrót na górę strony