Oszustwo na pracownika banku, mieszkanka powiatu ostrowskiego straciła prawie 33 tys zł
Kolejny raz apelujemy o zachowanie ostrożności w kontaktach telefonicznych z n/n osobami. Oszuści nadal podszywają się za pracowników banków i informują np. o zaciągniętych przez inne osoby kredytach i proponują pomoc zatrzymaniu transakcji. W ten sposób mieszkanka powiatu ostrowskiego straciła prawie 33 tys zł.
Wczoraj mieszkanka powiatu ostrowskiego zgłosiła oszustwo. Do 32-latki zadzwoniła z nr zastrzeżonego osoba podająca się za pracownika jej banku i poinformowała ją, że na jej dane złożono wniosek o kredyt. Następnie zaproponowano jej zablokowanie transakcji ale musiała w tym celu zainstalować pewną aplikację. Kobieta wykonywała wszystko zgodnie z przekazywanymi instrukcjami. Po fakcie zorientowała się, że z jej rachunku wypłacono pieniądze łącznie ponad 33 tys zł.
To kolejny tego przykład oszustwa na pracownika banku w powiecie ostrowskim. Ponownie apelujemy o więcej zdrowego rozsądku podczas rozmowy z n/n osobami. W przypadku odebrania tego typu telefonów możemy być pewni, że to próba oszustwa. Sugerujemy zakończenie rozmowy oraz kontakt osobisty z placówką banku i wyjaśnienie sytuacji. Postępując zgodnie ze wskazówkami rozmówcy narażamy się na stratę zgromadzonych pieniędzy.
Jak działają "fałszywi pracownicy banków"?
Telefon na pracownika banku
- oszust dzowni z nr, który na wyświetlaczu wygląda jak nr infolinii banku ( spoofing)
- twierdzi, że na koncie jest podejrzana transakcja albo ktoś próbuje wziąć kredyt,
- nakłania do podania danych ( loginu) albo zainstalowania aplikacji do ochrony a w rzeczywistości jest to program tzw. zdalny pulpit,
SMS
- wiadomości podszywające się pod bank, linki prowadzą do fałszywych stron logowania, które wykradaja dane,
- pojawiają się treści typu "Twoje konto zostanie zablokowane, kliknij tutaj, aby potwierdzić,
Jak się chronić?
- nigdy nie podawaj przez telefon loginów, haseł,
- nie instaluj żadnych aplikacji na prośbę osoby podającej się za pracownika banku,
- sprawdzaja dres strony banku - logowanie zawsze odbywa się wyłacznie przez oficjalną strone banku lub aplikacje mobilną,
- rozłącz się jeżeli pojawią się wątpliwości, zadzwoń na oficjalny nr banku, który widnieje na stronie banku,
- zgłoś oszustwo w swoim banku i w jednostce Policji.
asp. Marzena Laczkowska