Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Przejazd kolejowy z zaporami

Data publikacji 30.03.2018

Przejazd kolejowy to miejsce w którym każdy kierujący powinien zachować szczególną ostrożność. Bagatelizowanie znaków, sygnałów świetlnych i dźwiękowych znajdujących się przed przejazdem kolejowym może doprowadzić do tragedii.

Wczoraj przed południem Strażnik Ochrony Kolei z Tłuszcza zgłosił dyżurnemu ostrowskiej komendy o niebezpiecznym zachowaniu kierującego samochodem ciężarowym na przejeździe kolejowym w Kańkowie. Kieujący Scanią nie zastosował się do sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej informującej o zamykaniu się szlabanu wjeżdżając na przejazd kolejowy, na szczęście kierujący zdążył opuścić przejazd. Kierowca ciężarówki został ukarany mandatem.

W związku z tym zdarzeniem przypominamy kierującym o przepisach ruchu drogowego dot. przejeżdżania przez przejazd kolejowy.

Zgodnie z art 28 Ustawy Prawa o Ruchu Drgowym:

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

 
      3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
 
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub pół zapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
 
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
 
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
 
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
 
      4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
 
      5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
 
 
st.sierż. Marzena Laczkowska
Powrót na górę strony