Kochana Babciu, Kochany Dziadku
Z okazji Dnia Babci i Dnia Dziadka ostrowscy policjanci składają wszystkim babciom i dziadkom życzenia pomyślności w życiu, zdrowia, sił i uśmiechu na co dzień. Troszcząc się o bezpieczeństwo seniorów przypominamy jak nie paść ofiarą oszusta podającego się za wnuczka,policjanta czy pracownika innej instytucji.
Niestety wyobraźnia przestępców nie zna granic. Były już oszustwa metodą na wnuczka. policjanta/ policjanta CBŚ a nawet pracowników zakładu energetycznego czy ośrodka pomocy społecznej. Oszuści wykorzystują zaufanie seniorów do funkcjonariuszy instytucji publicznych i wyłudzają pieniądze
W związku z tym przypominamy sposób działania oszustów:.
Na początku jest telefon od osoby podającej się za członka rodziny przeważnie wnuczka. Zmianę głosu tłumaczą chorobą czasami próbują wzbudzić poczucie winy w starszej osobie, że nie poznaje członka rodziny.
Następnie proszą o pożyczenie dużej kwoty pieniędzy. Przeważnie pieniądze mają być wykorzystane do pokrycia szkody po wypadku drogowym, na operację lub zakup samochodu.
Oszuści działają bezwzględnie tak manipulują rozmową, aby "wyciągnąć" jak najwięcej informacji a potem wykorzystać starszą osobę.
Po chwili od zakończenia pierwszej rozmowy do osoby starszej dzwoni następna która przedstawia się jako funkcjonariusz Centralnego Biura Śledczego Policji. Fałszywy funkcjonariusz informuje rozmówcę że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Przekonuje, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Następnie informuje, że oszust został namierzony. Nalega, aby wypłacić podaną sumę pieniędzy z banku i przekazać ją wyznaczonej osobie ewentualnie prosi o przelew bankowy na wskazany numer konta.
„Fałszywy policjant” podaje wymyślone nazwisko, a także numer odznaki. Prosi aby się nie rozłączać i wybrać numer na Policję. Wówczas inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że trwa akcja rozpracowywania oszustów.
Oszuści wywierają na ofiarach presję czasu. Nie pozostawiają chwili na zastanowienie się, lub sprawdzenie informacji o osobie dzwoniącej. Przekonują starsze osoby, że przekazane przez nich pieniądze ułatwią schwytanie przestępców. Dodają, że gotówka gromadzona na koncie nie jest bezpieczna, a oszuści mają do nich łatwy dostęp. Przestępcy podający się za funkcjonariuszy, straszą konsekwencjami prawnymi, jeżeli rozmówca nie będzie z nimi współpracował.
Po przekazaniu pieniędzy kontakt urywa się, a przestępcy znikają z oszczędnościami seniora.
Jak nie paść ofiarą oszustwa?
Należy zachować ostrożność. Jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka naszej rodziny i prosi nas o pieniądze, nie działajmy pochopnie. Nie podawajmy przez telefon kwoty posiadanych oszczędności, które trzymamy w domu lub na koncie. Absolutnie nie wypłacajmy z banku wszystkich pieniędzy.
Skontaktujmy się z członkami rodziny, zapytajmy czy faktycznie ktoś z najbliższych potrzebuje pomocy.
Nie ulegajmy presji czasu którą wywierają na nas oszuści.
Pamiętajmy, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych sprawach przez telefon. Absolutnie nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy.
Jeżeli odbierzemy telefon i ktoś będzie próbował nas oszukać, mówiąc że jest policjantem zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy co dalej robić powiedzmy o dziwnym telefonie komuś z bliskich.
Apelujemy do mieszkańców powiatu ostrowskiego aby przestrzec rodziców i dziadków, że są osoby, które mogą próbować je wykorzystać do wyłudzenia pieniędzy. Opowiedzmy im jak zachować się gdy ktoś zadzwoni z prośbą o pożyczenie dużej kwoty pieniędzy.
Zwróćmy uwagę na osoby starsze mieszkające samotnie.
Każdy telefon gdy podejrzewamy że może to być próba oszustwa prosimy zgłaszać na Policję pod nr tel 997 lub 112.
st.sierż. Marzena Laczkowska