"Bezpieczny przejazd - Szlaban na ryzyko"
Policja jest wieloletnim partnerem PKP Polskie Linie Kolejowe S.A w akcji "Bezpieczny piątek" odbywającej się w ramach kampanii "Bezpieczny przejazd - Szlaban na ryzyko". Celem kampanii jest ograniczenie liczby wypadków drogowych na przejazdach oraz edukacja kierowców na temat bezpiecznych zachowań podczas korzystania z przejazdów kolejowych.
W powiecie ostrowskim jest co najmniej kilka przejazdów kolejowych oznaczonych znakiem STOP a także wyposażonych w zapory dlatego ostrowscy policjanci będą reagować wobec kierowców nie stosujących się do przepisów ruchu drogowego podczas przekraczania przejazdów kolejowych. "Wiecznie spóźnieni kierowcy" nie zatrzymujący się przed znakiem STOP lub wjeżdżający na przejazd w momencie gdy jest czerwone światło i zapory są już opuszczane to niestety częsty obrazek na naszych drogach. Pamiętajmy, że znak STOP sygnalizuje o bezwzględnym obowiązku zatrzymania się przed przejazdem i upewnieniem się czy nie nadjeżdża pociąg. Pośpiech zawsze jest złym doradcą, minuta nas nie zbawi a może kosztować nasze życie i naszych pasażerów.
Przypominamy kierowcom, że zgodnie z art Art. 28. Ustawy Prawo o ruchu drogowym
1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
mł.asp Marzena Laczkowska