Aktualności

Dokonujesz zakupów/sprzedaży drogą internetową? Uważaj!! Oszuści nie próżnują!

Data publikacji 27.08.2021

Oszuści nie próżnują! O obecnych czasach, gdy każdy z nas spędza dużo czasu na pracy przy komputerze zaczęliśmy dużo spraw realizować drogą internetową. Jest to duże ułatwienie dla nas wszystkich gdyż dużo spraw możemy zrobić przez internet bez konieczności wychodzenia z domu. Niestety niesie to za sobą także liczne zagrożenia a oszuści i złodzieje nie próżnują! Policja otrzymuje sygnały o coraz częstszych oszustwach na platformach zakupowych.

W ostatnim czasie do Komendy Powiatowej Policji w Ostrowi Maz. zgłosiła się kobieta lat 37 mieszkanka powiatu ostrowskiego, który złożył zawiadomienie o popełnionym oszustwie drogą internetową. Kobieta z pośrednictwem portalu „olx” wystawiła na sprzedaż spódnicę. Tego samego dnia otrzymała wiadomość SMS z linkiem od nabywcy o nawie „olxPL” z informacją, że jej spódnica został sprzedana. Po otwarciu tego linku została automatycznie przekierowana na stronę swojego banku, gdzie wpisała wszystkie niezbędne dane do logowania. W ten sposób oszust uzyskał dostęp do wszelkich środków pieniężnych kobiety, następnie za pomocą kobu BLIK dokonał wypłaty pieniędzy z konta pokrzywdzonej.

Dalsze czynności prowadzą policjanci z Wydziału Kryminalnego KPP Ostrów Maz.

 

Cyberprzestępcy wciąż modyfikują swoje metody, aby wyłudzić dane bankowe i ukraść nasze oszczędności. W związku z powyższym apelujemy o weryfikację stron internetowych za pomocą których dokonujemy przelewów drogą internetową celem wyeliminowania ewentualnych zdarzeń. Uzyskiwanie danych personalnych lub danych do logowania w różnych serwisach, poprzez wprowadzanie w błąd lub za pomocą złośliwego oprogramowania, to dziś częste sposoby działania oszustów.

Wśród najpopularniejszych oszustw, od lat dominują wszelkie techniki wyłudzania pieniędzy. Oszuści stosują przeróżne sztuczki i zabiegi socjotechniczne, by zdobyć zaufanie kupujących i skłonić ich do przelania środków z góry. I tak na przykład, w przypadku pytań o odbiór osobisty nagle okazuje się, że wystawiony przedmiot, jest tak naprawdę do odbioru na drugim końcu Polski – bo dany portal „źle ustawił lokalizację” czy dlatego, że ogłoszeniodawca musiał nagle wyjechać, ale produkt ma przy sobie. Inną metodą nakłaniania do wpłacenia pieniędzy jest umożliwianie odbioru osobistego, ale tylko w późnych godzinach nocnych albo dopiero za kilka dni. Oszust twierdzi, że jest ciągle bardzo zajęty - ale oczywiście, jeśli przelejemy mu środki, znajdzie czas na wysyłkę. Dość częstym zabiegiem, jest także stosowanie presji czasu, szczególnie zaraz przed weekendem. Oszust tłumaczy, że potrzebuje pieniędzy z dowolnego powodu - czy to na własny pilny okazyjny zakup, czy na konieczność zapłacenia zaległych rachunków - i w związku z tym, nalega na błyskawiczną wpłatę, bo tylko w ten sposób dostanie pieniądze na czas.

Ponadto, w ostatnich czasie widać w sieci wzrost liczby oszustw polegających na phishingu, czyli podszywaniu się pod znane marki. Oszuści tworzą fałszywe strony udające oferty i usługi znanych firm, by wyłudzić od sprzedających dane ich kart bankowych.

Przed rozpoczęciem zakupów przez internet powinniśmy:

  • przejrzeć fora internetowe i zapoznać się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego

  • sprawdzić, czy strona sprzedawcy internetowego jest właściwie zabezpieczona np. czy adres zaczyna się od skrótu „https”, sprawdzić ważność certyfikatu oraz dla kogo został wydany, klikając na symbol kłódki

  • zweryfikować, czy sprzedawca internetowy wykorzystuje do przeprowadzenia płatności znanego operatora płatności internetowych

  • sprawdzić datę uruchomienia sklepu internetowego, tj. datę zarejestrowania domeny sklepu (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny

  • wybierać znane i sprawdzone platformy internetowe, które cieszą się dobrymi opiniami klientów

  • zwrócić szczególną uwagę na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna - oszuści często właśnie niską ceną (albo wręcz oddaniem przedmiotu za darmo) wabią kupujących

  • starać się nie płacić za towar lub usługę bezpośrednio na stronie internetowej sklepu, zawsze upewniając się, że informacje o swojej karcie podajemy bezpośrednio na stronie operatora płatności

  • uważać na fałszywe strony, które mogą podszywać się pod operatora płatności – sprawdzać, czy adres strony internetowej operatora płatności kończy się nazwą domeny operatora.

Niestety, ofiarą oszustwa na platformie zakupowej coraz częściej stają się również osoby sprzedające, a więc te, które same oferują towar na sprzedaż.

Sposób działania sprawców jest dość nietypowy. Polega na tym, iż przestępcy w sprawie zakupu danego przedmiotu kontaktują się ze sprzedającym poza portalem zakupowym – korzystając z komunikatorów, wiadomości SMS lub mediów społecznościowych (co już wówczas powinno wzbudzić nasze zaniepokojenie). Następnie oszuści wysyłają fałszywe linki prowadzące rzekomo do potwierdzenia płatności za dany przedmiot oferowany do kupna lub zamówienie przesyłki. Dodatkowo przestępcy proszą o podanie pełnych danych karty sprzedającego. W ten sposób, środki pieniężne zamiast wpłynąć na konto sprzedającego, są z niego pobierane w nieograniczonej kwocie.

Aby nie dać się oszukać podczas korzystania z platform zakupowych, i zminimalizować ryzyko stania się ofiarą, należy:

  • uważać na próby nawiązania kontaktu poza portalem zakupowym, i unikać ich!

  • zwracać uwagę na adres widoczny w przeglądarce!

  • zwracać uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujemy dane karty, gdyż fałszywe strony często są napisane niegramatycznie, zawierają błędy!

  • dokładnie czytać SMS-y z banku, zwracając uwagę na to, jaką transakcję autoryzujemy!

W przypadku podejrzenia, że mogliśmy się stać ofiarą oszustwa, należy niezwłocznie zastrzec kartę (jeżeli jej dane podawaliśmy w korespondencji z oszustem) w aplikacji mobilnej swojego banku, w serwisie internetowym banku lub telefonicznie. Następnie złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. Policji lub Prokuraturze i poinformować bank o złożeniu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa i przekazać wszystkie niezbędne informacje.

Ponadto warto ostrzec innych potencjalnych klientów o przestępczym charakterze działalności prowadzonej przez danego sprzedawcę internetowego lub kupującego, poprzez zamieszczenie komentarzy na forach internetowych. W ten sposób wspólnie uniemożliwimy dalsze działania sprawców oszustw internetowych. Pamiętajmy, że nasza bierność w przypadku zaistnienia tego typu zdarzenia spowoduje, iż sprawcy będą w dalszym ciągu prowadzić swoje działania i nie posianą za to konsekwencji. Dlatego nie obawiajmy się i reagujmy niezwłocznie!

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas korzystania z platform zakupowych !!!

Stosujmy zasadę ograniczonego zaufania do wszelkich reklam wyświetlanych w internecie oferujących promocję, których nigdy wcześniej indziej nie widzieliśmy, ponadprzeciętne zyskowne inwestycje czy konkursy, w których mamy gwarantowaną wygraną np. najnowszego smartfona lub tym podobne. W większości przypadków chodzi tu o wyłudzenie Twoich danych i oczywiście pieniędzy.

Nie klikaj w żadne linki czy odnośniki niewiadomego pochodzenia! Przekierują one nas na stronę do złudzenia przypominającą oryginalną, a następnie poprzez złośliwe oprogramowanie podczas próby logowania do serwisu banku wykradną nasze dane dostępowe.

 

sierż.szt. Emilia Podbielska

Powrót na górę strony