Nowa metoda działania oszustów

Data publikacji 28.11.2016

Oszuści na tzw. wnuczka cały czas modyfikują swoje metody działania, m.in. podając się za policjanta, bądź innego funkcjonariusza służb mundurowych. Tym razem na cel wybrali sobie sklepy jubilerskie, kantory i placówki bankowe. Pamiętajmy, że prawdziwy policjant, czy funkcjonariusz innych służb nigdy nie dzwoni z żądaniem przekazania pieniędzy, czy innych wartościowych przedmiotów. Zachowajmy szczególną ostrożność i za każdym razem powiadamiajmy policję o otrzymaniu takiego telefonu.

Choć mechanizm działania oszustów się zmienia, to nie zmienia się ich cel-pieniądze. W ostatnim czasie na terenie naszego kraju przestępcy zaczęli się posługiwać nową metodą działania.

 

Oszuści zaczynają swoje działanie od telefonu. Dzwonią do kantorów, sklepów jubilerskich, czy też placówek bankowych przedstawiając się za policjantów, lub funkcjonariusza innych służb, np. CBA. W rozmowie informują swoich rozmówców, że w związku z zagrożeniem napadem na te placówki prowadzona jest akcja policyjna.

 

Osoby są uspokajane, że wszystko jest pod kontrolą i instruowane, że w celu zabezpieczenia przed utratą pieniędzy lub kosztowności trzeba je przekazać policjantowi ,,po cywilnemu”. Żeby uwiarygodnić swoje działania oszuści sami mówią swoim rozmówcom, aby zadzwonili na numer 997 i sprawdzili, czy to co mówią to prawda.

 

Po takich słowach w słuchawce słyszymy głos ,,halo policja słucham’, który potwierdza działania oszustów. Faktycznie w ogóle nie dochodzi do rozłączenia połączenia, a sprawcy przekazują słuchawkę koledze, który podaje się za dyżurnego policji.

Pamiętajmy, że zawsze po otrzymaniu takiego telefonu należy zachować zdrowy rozsądek, nie wpadać w panikę, ale przede wszystkim nie przekazywać żadnych pieniędzy, lub innych wartościowych rzeczy.

 

 

 Za każdym razem kiedy mamy choć cień podejrzenia, że mamy do czynienia z oszustem poinformujmy o tym Policję. Tym razem jednak telefon na numer 997, lub 112 wykonajmy Z INNEGO TELEFONU NIŻ TEN NA KTÓRE OTRZYMALIŚMY POŁĄCZENIE Z ŻĄDANIEM WYDANIA PIENIĘDZY.

 

 

  W przypadku braku takiej możliwości wykręcając numer alarmowy pamiętajmy o sprawdzeniu, czy na pewno połączenie z osobą przedstawiającą się za policjanta zostało przerwane! Kliknijmy dla pewności czerwoną słuchawkę.

 

Dobrym sposobem jest także poinformowanie o swoich obawach kogoś nam bliskiego i zaufanego, który nam doradzi i sam też zatelefonuje ze swojego telefonu na numer alarmowy.

 

  Ważnym jest również, aby nie podawać obcym osobom, które do nas dzwonią swoich danych, informacji o naszej rodzinie, numeru pesel i adresu zamieszkania, czy też posiadanych kosztownościach.

 

Należy nie zapominać również o innych metodach działania przestępców, m.in. o metodzie na tzw. wnuczka, która w dalszym ciągu jest stosowana przez oszustów. Rozmawiajmy przy ,,niedzielnym obiedzie” z naszymi babciami i dziadkami na temat wspomnianych zagrożeń.

 

Pamiętajmy, że prawdziwy policjant nigdy nie będzie żądał od nas przekazania pieniędzy, czy też innych drogocennych przedmiotów. Bądźmy czujni i w przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że możemy mieć do czynienia z oszustami powiadamiajmy policje.

 

 

 

mł. asp. Tomasz Żerański

KMP Ostrołęka

Powrót na górę strony