Strona używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Aktualności

Senior bezpieczny w sieci

Data publikacji 05.02.2025

Wszyscy mamy dostęp do Internetu, niezależnie od wieku i miejsca, w jakim się znajdujemy. Od najmłodszych lat dzieci spędzają czas w cyberprzestrzeni, ale widzimy, że także osoby w wieku senioralnym nie boją się przebywać w sieci. Aby poruszać się tam bezpiecznie, warto zapoznać się z przygotowanym w tym celu poradnikiem.

Osoby starsze, które urodziły się i dorastały w czasach, kiedy nie było dostępu do Internetu i smartfonów, często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe (lub stacjonarne) w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych.

Oszuści często dzwonią do starszych osób i przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np.:

  • członka rodziny,
  • policjanta/prokuratora,
  • pracownika banku lub innej instytucji.

Będą próbować manipulować seniorem m.in. poprzez:

  • wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze,
  • wzbudzanie lęku i niepokoju np. mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje skraść pieniądze,
  • prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie,
  • wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu – aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy,
  • nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze,
  • poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.

Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presją czasu! Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności kto jest po drugiej stronie.

Zachęcamy do zapoznania się z poradnikiem „#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior!”. Ta publikacja ma uzmysławiać, że przestępcy asymilują się z cyfrowym światem, są tam obecni i czyhają na możliwość dokonania oszustwa, również wymierzonego w osoby starsze. Kolorowe ilustracje w Internecie, komunikaty zachęcające do „kliknięcia” powodują, że możemy  wejść na stronę stworzoną przez oszusta, który używając różnych sposobów, podszywa się pod kogoś innego. Jego celem jest  wyłudzenia od nas danych, bądź nakłonienia do wykonania jakiegoś zadania, np. przelewu. W ten sposób możemy stracić oszczędności całego życia.

Pliki do pobrania

Powrót na górę strony