Płoccy policjanci prowadzili działania "e-ROWER - LOKALNIE"
W dniach 14-15 czerwca 2025 roku na terenie mazowieckiego garnizonu Policji przeprowadzono działania pod kryptonimem "e-ROWER - LOKALNIE", mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, ze szczególnym uwzględnieniem użytkowników rowerów, hulajnóg elektrycznych oraz rowerów elektrycznych. Płoccy policjanci prowadzili kontrole na terenia naszego miasta i powiatu.
W trakcie działań szczególną uwagę zwrócono na kierujących jednośladami. Mazowieccy policjanci skontrolowali łącznie 447 rowerzystów, 120 użytkowników hulajnóg elektrycznych oraz 34 osoby jadące rowerami elektrycznymi.
W polskim prawie nie ma odrębnej definicji „roweru elektrycznego” – ale zgodnie z art. 2 pkt 47 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, aby pojazd był traktowany jako rower, musi:
- mieć szerokość nieprzekraczającą 0,9 m,
- być napędzany siłą mięśni,
- posiadać napęd elektryczny wspomagający pedałowanie (a nie zastępujący je!),
- mieć silnik o mocy do 250 W,
- być zasilany prądem o napięciu do 48 V,
- wyłączać wspomaganie po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Jeśli rower nie spełnia tych warunków – nie jest rowerem w świetle prawa! A to oznacza, że jazda nim po drogach publicznych może być traktowana jako wykroczenie (art. 94 §2 kw).
Policjanci zwracali także uwagę na obowiązkowe wyposażenie rowerów – zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury:
- światło pozycyjne białe z przodu,
- światło odblaskowe czerwone z tyłu,
- światło pozycyjne czerwone z tyłu,
- przynajmniej jeden skutecznie działający hamulec, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy.
Choć kask i kamizelka odblaskowa nie są obowiązkowe, zdecydowanie warto je mieć – dla własnego bezpieczeństwa.
Pamiętajmy – sezon rowerowy trwa, a my wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo na drodze.