Aktualności

Kolejne oszustwo metodą na BLIK. 46-latka straciła prawie 3 tys zł.

Data publikacji 29.08.2024

Wystarczy chwila nieuwagi, by stać się ofiarą przestępstwa i stracić pieniądze. Oszuści działający metodą na BLIK-a zazwyczaj włamują się i przejmują konta w mediach społecznościowych, a następnie rozsyłają wiadomości do rodziny, czy znajomych z prośbą o opłatę blikiem np. internetowych zakupów. Taką prośbę z konta w social mediach swojej siostry otrzymała 46-letnia płońszczanka. Kobieta straciła prawie 3 tys zł. Apelujemy! Zanim przekażesz wygenerowany kod BLIK, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa.

Do policjantów zgłosiła się 46-letnia płońszczanka, która padła ofiarą oszustów działających metodą na BLIK-a. Kobieta w komunikatorze otrzymała wiadomość z konta w mediach społecznościowych swojej siostry, z prośbą o opłacenie zakupów zrobionych przez Internet. Płatności miała dokonać za pomocą kodu BLIK. Kobieta, wierząc, że rozmawia z siostrą, nie zweryfikowała, czy faktycznie to z nią koresponduje. Wygenerowała, podała i zatwierdziła w sumie cztery kody do płatności mobilnych na łączną kwotę 2700zł. Chwilę później dowiedziała się, że ktoś się włamał na konto społecznościowe jej siostry i do rodziny oraz znajomych wysyła wiadomości z prośbą o pożyczenie pieniędzy.

Przypominamy!

Oszustwo metodą na BLIK polega zazwyczaj na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz wysyłaniu za pomocą komunikatora wiadomości i proszeniu znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”.

Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustów:

  • stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych, bo wtedy o wiele trudniej je przejąć i zalogowanie się, wymaga potwierdzenia poprzez SMS,
  • bezwzględnie potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez komunikatory internetowe — najlepiej dzwoniąc bezpośrednio do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie zaledwie kilka chwil, ale zyskamy potwierdzenie, że to nasz znajomy rzeczywiście potrzebuje pomocy i jemu przekazujemy pieniądze,
  • sprawdź dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, ponieważ oszust nie wypłaci pieniędzy wykorzystując kod, dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie,
  • zawsze chroń swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Policjanci radzą także, aby zawsze zachować czujność i bardzo ostrożnie podchodzić do wiadomości zawierających prośbę o pożyczenie pieniędzy.

Powrót na górę strony