Nie klikaj i nie podawaj BLIKA. Nigdy nie możesz być pewny, z kim faktycznie korespondujesz
O tym jak podstępni potrafią być cybreoszuści przekonał się 21-letni płońszczanin. W komunikatorze otrzymał wiadomość od osoby podszywającej się pod jego matkę, z prośbą o podanie kodu BLIK. Młody mężczyzna wygenerował i podał dwa kody do płatności mobilnych. Stracił w sumie 1800zł.
Do Komendy Powiatowej Policji w Płońsku zgłosił się 21-letni płońszczanin i poinformował funkcjonariuszy, że padł ofiarą cyberoszustów. Młody mężczyzna przez komunikator internetowy otrzymał wiadomość wysłaną z konta na portalu społecznościowym należącego do jego mamy, z prośbą o opłacenie transakcji internetowej. 21-latek w aplikacji swojego banku wygenerował kod BLIK i podał w wiadomości. Osoba, z którą korespondował, niemalże od razu napisała, że transakcja nie przeszła i poprosiła o drugi kod. Mężczyzna, myśląc, że rozmawia z mamą, ponownie wygenerował i podał kod BLIK, a następnie zatwierdził wypłatę. Kilka minut później po wejściu na portal społecznościowy zobaczył wpis swojej mamy, że ktoś włamał się na jej profil i rozsyła fałszywe wiadomości do znajomych. 21-latek stracił w sumie 1800 zł.
Pamiętaj:
- W sytuacji, gdy ktoś wysyła wiadomość z prośbą o przekazanie kodu BLIK, zawsze należy zweryfikować tożsamość nadawcy! Wystarczy zadzwonić, aby upewnić się, czy faktycznie krewny lub znajomy znalazł się w potrzebie.
- Najlepiej nie udostępniać nikomu wygenerowanych kodów BLIK, a po ewentualnym podaniu, przed ich zatwierdzeniem dokładnie sprawdzić dane transakcji.
- Należy szczególnie chronić swój PIN do aplikacji mobilnej banku, a także dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania.
kom. Kinga Drężek-Zmysłowska