Oszustwo internetowe przy zakupie odkurzacza – 78-latka z Płońska straciła pieniądze
Internetowe oszustwa wciąż zbierają żniwo. Tym razem ofiarą padła 78-letnia mieszkanka Płońska, która chciała kupić odkurzacz w promocyjnej cenie. Niestety kliknięcie w podejrzany link oraz skorzystanie z płatności za pomocą kodu BLIK zakończyło się utratą 1500zł.
Do policjantów z Płońska zgłosiła się 78-letnia mieszkanka miasta, która padła ofiarą oszustwa internetowego. Kobieta, korzystając z popularnego portalu ogłoszeniowego, znalazła ofertę sprzedaży używanego odkurzacza w atrakcyjnej cenie. Zainteresowana ogłoszeniem, rozpoczęła korespondencję z osobą sprzedającą.
Sprzedająca zaproponowała, by płatność nie odbywała się za pośrednictwem platformy ogłoszeniowej, lecz przez inną platformę aukcyjną. W tym celu poprosiła o podanie adresu e-mail, na który przesłała link do rzekomej aukcji.
78-latka kliknęła przesłany link, jednak początkowo napotkała trudności z zatwierdzeniem płatności. Strona, na którą została przekierowana, oferowała trzy formy płatności, z których aktywna była wyłącznie opcja BLIK. Sprzedająca, nieustannie ponaglając swoją ofiarę, przekonała ją do sfinalizowania transakcji w ten sposób.
Po wykonaniu płatności w wysokości 1500 zł kobieta nie otrzymała żadnego potwierdzenia zakupu, obiecany odkurzacz nigdy do niej nie dotarł, a kontakt ze sprzedającą się urwał.
Policja przestrzega przed oszustami działającymi na platformach ogłoszeniowych i aukcyjnych, wskazując na kilka kluczowych zasad bezpieczeństwa:
- Nie dokonuj płatności poza oficjalnym systemem platformy. Unikaj sytuacji, w których sprzedający proponuje alternatywne sposoby rozliczenia.
- Sprawdzaj adresy stron internetowych. Fałszywe strony mogą wyglądać jak oryginalne, ale różnić się szczegółami w adresie URL.
- Nie poddawaj się presji. Oszuści często stosują taktykę ponagleń, by zmusić ofiarę do szybkiego działania.
- Uważaj na transakcje BLIK. Choć szybkie i wygodne, płatności BLIK mogą być wykorzystane przez przestępców.
W razie podejrzenia, że padliśmy ofiarą oszustwa, należy:
- Jak najszybciej zgłosić sprawę na policję, przedstawiając wszystkie dowody, takie jak e-maile, zrzuty ekranu oraz historię transakcji.
- Poinformować bank, co może pomóc w zablokowaniu środków lub rozpoczęciu procedury reklamacyjnej.
- Zgłosić oszustwo platformie, na której rozpoczęła się transakcja, aby zapobiec dalszym nadużyciom.
kom. Kinga Drężek-Zmysłowska