Aktualności

Ostrzeżenia dla sprzedających on-line. Oszuści podszyli się pod portal ogłoszeniowy, przez co 35-latek stracił ponad 21 tys. zł

Data publikacji 24.11.2025

35-letni mieszkaniec powiatu płońskiego chciał jedynie sprzedać samochód, a w kilka minut stracił ponad 21 tysięcy złotych. Wszystko zaczęło się od wiadomości, która wyglądała jak standardowe powiadomienie z portalu ogłoszeniowego. Podszywający się pod jego obsługę oszuści krok po kroku przejęli kontrolę nad jego kontem bankowym. Mężczyzna dopiero po kilku przesłanych kodach zorientował się, że ktoś właśnie opróżnia jego rachunek.

Gdy tylko 35-letni mieszkaniec pow. płońskiego zamieścił ogłoszenie o sprzedaży auta na popularnym portalu ogłoszeniowym, dostał wiadomość z informacją, że musi potwierdzić tożsamość, bo inaczej jego konto na portalu zostanie zablokowane, a ogłoszenie skasowane. Kliknął w link zamieszczony w wiadomości, który prowadził do strony łudząco podobnej do oryginału. Strona „wymagała” wyboru banku i podania loginu oraz hasła. Po chwili do 35-latka zadzwoniła kobieta, podająca się za konsultantkę portalu. Brzmiała pewnie, tłumaczyła zmiany w regulaminie i konieczność „ustawienia limitów do profilu”, rzekomo dla większego bezpieczeństwa.

Mężczyzna dostał pierwsze SMS-y z banku. Dopytywał, o co chodzi, ale rozmówczyni prowadziła go dalej, zapewniając, że wszystko jest w porządku i za chwilę otrzyma zwrot pieniędzy, które pobrane zostały z jego konta. Na rachunek bakowy faktycznie otrzymał przelew na 6800 zł, co uśpiło jego czujność. Oszuści zrobili to celowo – pieniądze pochodziły z transakcji, którą sami wywołali, by wzbudzić jego zaufanie. Po kolejnym wiadomości SMS zaczął mieć wątpliwości. Gdy wszedł na swoje konto, zobaczył już cztery płatności internetowe na kwoty od 4200 do 6500 zł,  - opłacone zamówienia w sklepie ze sprzętem RTV i AGD. Łącznie stracił ponad 21 tysięcy złotych.

Korzystając z portali ogłoszeniowych, aukcyjnych i handlowych, warto pamiętać o kilku zasadach. Zawsze czytajcie regulaminy i instrukcje dotyczące logowania oraz sposobu realizacji płatności. Nie wchodźcie na konto bankowe przez linki z wiadomości. Jeśli po kliknięciu w przesłany link strona prosi o wybór banku — natychmiast przerwijcie działanie. Logujcie się wyłącznie przez oficjalną aplikację lub stronę banku. To najmocniejsza bariera przed oszustami, którzy liczą na pośpiech i rutynę.

nadkom. Kinga Drężek-Zmysłowska

Powrót na górę strony