Uwaga na internetowych oszustów!
Oszuści wciąż wymyślają nowe metody i sposoby na wyłudzanie pieniędzy. Nie brakuje takich, którzy bardzo sprawnie działają w Internecie. Przełamują zabezpieczenia kont na portalach społecznościowych, działają jako nieuczciwi sprzedawcy wystawiający na aukcjach przedmioty, których nie posiadają, czy też podsyłają fałszywe linki z „promocjami”. Użytkownicy „sieci” nie zawsze zdają sobie z tego sprawę jak łatwo mogą paść ich ofiarą.
W ostatnim czasie płońscy kryminalni przyjęli zgłoszenie od mieszkanki Płońska, której oszuści internetowi zabrali z konta pieniądze. Kobieta na popularnym portalu społecznościowym znalazła ogłoszenie dotyczące sprzedaży ekspresu do kawy w atrakcyjnej cenie. Od razu nawiązała sms-owy kontakt ze sprzedawcą. Podczas rozmowy, gdy zdecydowała się na zakup sprzętu ustaliła szczegóły dot. płatności i dostawy. Za zakupiony towar miała zapłacić przy odbiorze, z możliwością sprawdzenia paczki. Od razu miała zapłacić jednak 25 zł. za przesyłkę, za pomocą linku przesłanego przez sprzedawcę. Po „kliknięciu” na link płońszczanka przekierowana została na stronę, gdzie mogła wybrać bank, podać swoje dane i zalogować na swoje konto. Po wykonaniu przelewu w umówionej kwocie otrzymała sms z kodem, którym miała potwierdzić dokonanie płatności. Niestety chwilę po tym jak to uczyniła dowiedziała się, że z jej konta zniknęło nie 25 zł., a kilkanaście tysięcy złotych.
Kolejne zgłoszenie funkcjonariusze otrzymali od kobiety, która kupiła przez Internet, na stronie firmowej, basen ogrodowy. Po wpłacie pieniędzy na wskazane konto, otrzymała jedynie informację mailem o oczekiwaniu na zaksięgowanie wpłaty, a później kontakt ze sprzedawcą się urwał. Kobieta nie otrzymała ani zakupionego basenu, ani zwrotu pieniędzy. Szukając w „sieci” informacji o firmie dowiedziała się, że strona, na której zrobiła zakupy, jest fałszywa. Wszystkie wiadomości mailowe, które próbowała wysyłać na wcześniej aktywny adres, przestały być dostarczane.
Policjanci radzą, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów realizowanych przez Internet:
- sprawdź w sieci jak sprzedawca i jego sklep został oceniony przez innych kupujących i ile jest o nim opinii,
- zwróć uwagę, czy opinie potwierdzają fakt, że komentujący faktycznie nabył dany towar,
- pamiętaj, że prawo wymaga od sprzedawców podania pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Brak numeru telefonu, adresu e-mail lub adresu firmy powinien być sygnałem ostrzegawczym,
- sprzedawca ma też obowiązek opublikować regulamin określający szczegółowe zasady zawierania umowy przez Internet,
- sprawdź czy taki dokument istnieje i czy jest czytelny oraz zrozumiały, ponieważ prawo daje Ci możliwość zwrotu zakupionych towarów. Sprawdź czy sprzedawca nie utrudnia wykonania Twojego prawa regulaminem lub procedurami dokonywania zwrotów,
- jeżeli ktoś żąda płatności z góry i podaje dane wyłącznie jednej opcji płatności, skorzystanie z niej może być ryzykowne. Godne zaufania serwisy zazwyczaj oferują różne opcje płatności, z których najpopularniejsze to karta kredytowa oraz szybkie, bezpośrednie płatności za pośrednictwem różnych banków.
- pamiętaj, że operatorzy płatności, którzy obsługują sprzedawców internetowych często oferują dodatkowe programy ochrony kupujących – też możesz z nich skorzystać,
- zachowaj kompletną korespondencję ze sprzedawcą do czasu zakończenia całości transakcji i otrzymania towaru.
Zapłacenie za przedmiot i nie otrzymanie go, to nic innego jak oszustwo. Kodeks Karny przewiduje za ten czyn karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.
Podkom. Kinga Drężek-Zmysłowska/policja.pl