Aktualności

Nie podawaj kodów do płatności mobilnych i nie klikaj w przesyłane linki. Oszuści są wciąż aktywni w sieci

Data publikacji 20.12.2021

W natłoku świątecznych przygotowań nie zapominajmy o bezpieczeństwie. Decydując się na zakup czy sprzedaż czegoś przez Internet pamiętajmy, że w sieci również działają oszuści. Przestępcy mogą podszywać się pod znajomych na portalach społecznościowych, prosić o pilną pożyczkę i podanie kodu do płatności mogilnych lub przesyłać linki przekierowujące do fałszywych stron. Nie należy nikomu udostępniać danych do kont bankowych, jak też przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.

W ostatnich dniach płońscy policjanci zostali powiadomieni o dwóch oszustwach za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego. W obu przypadkach sposób działania sprawców był taki sam. W imieniu znajomych wysłali wiadomość do pokrzywdzonych informując, iż pilnie potrzebują finansowego wsparcia np. celem opłacenia zamówionych na święta prezentów. Proponowali też łatwy sposób przelania gotówki poprzez wygenerowanie numeru kodu do płatności mobilnych. Przekazany kod wystarczył, by sprawcy z kont pokrzywdzonych wypłacili w sumie 2400 zł. 
 
Funkcjonariusze otrzymali również kolejne zgłoszenie o oszustwie przy sprzedaży za pośrednictwem Internetu. Pokrzywdzona za pomocą komunikatora otrzymała wiadomość od osoby zainteresowanej kupnem butów. Kupująca zaproponowała, że zapłaci za przesyłkę od razu za pośrednictwem firmy kurierskiej. W tym celu też przesłała link z instrukcją, jak skorzystać z tej usługi. Sprzedająca, po kliknięciu w link, została przekierowana do strony łudząco przypominającej stronę banku, z usług którego korzysta. Po zalogowaniu się i podaniu danych z konta pokrzywdzonej zniknęło 1000 zł. 
 
Aby nie paść ofiarą oszustów radzimy weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. Z reguły oszuści wyłudzający kod  nie wiedzą nic o osobach, pod które się podszywają, albo tylko tyle, ile wyczytały z ich przechwyconego konta. Jeśli mamy wątpliwości co do rzekomego bliskiego, najlepiej po prostu do niego zadzwonić. 
Unikajmy też kontaktów ze sprzedającymi lub kupującymi poza komunikatorami na platformach sprzedażowych, nie otwierajmy żadnych linków, które przesyłają nam oszuści. Przekierowują one zazwyczaj do stron łudząco podobnych do oryginalnych stron banków lub firm kurierskich. Pod żadnym pozorem nie wolno też nikomu podawać danych do logowania się do bankowości internetowej, kodów, haseł i wygenerowanych kodów do płatności mobilnych.
 
kom. Kinga Drężek-Zmysłowska/www.policja.pl
 
 
Powrót na górę strony