Aktualności

Policja ostrzega! Nie klikaj w podejrzane linki

Data publikacji 14.01.2022

Niemal każdego dnia płońscy policjanci otrzymują zawiadomienia od osób, które zostały oszukane za pomocą fałszywych sms-ów czy wiadomości przesłanych drogą mailową lub przy użyciu komunikatora. Ostrzegamy: podanie obcym osobom kodu do płatności mobilnych lub kliknięcie w podejrzany link może zakończyć się utratą pieniędzy z konta bankowego!

Prawie każdego dnia do płońskiej komendy wpływają zawiadomienia od osób, które za pomocą komunikatorów internetowych , sms-ów lub maili, otrzymały wiadomość zawierającą link, dzięki któremu oszuści wyłudzili od nich: loginy i hasła do kont bankowych, numery kart płatniczych, numery CVV, numery dowodów osobistych oraz numery PESEL.

PRZESTRZEGAMY: NIGDY NIE NALEŻY KLIKAĆ W TAKIE LINKI!

W ciągu ostatnich kilku dni policjanci przyjęli 5 zawiadomień dotyczących tego typu oszustw. Cztery spośród osób zawiadamiających na popularnych portalach sprzedażowych/ogłoszeniowych wystawiły do sprzedaży różne przedmioty. 47 letnia mieszkanka g. Czerwińsk i i 27 letni raciążanin od osób zainteresowanych kupnem oferowanych przez nich przedmiotów: sukienki i butów, za pośrednictwem poczty elektronicznej dostali linki do pobrania etykiety potrzebnej do wysyłki. Po kliknięciu w linki pokrzywdzeni przekierowani zostali do strony, gdzie zalogowali się na swoje konta bankowe, umożliwiając w ten sposób oszustom wypłatę pieniędzy z ich rachunków odpowiednio w kwotach: blisko 5 tys zł. i ponad 3 tys zł. Kolejni pokrzywdzeni: 27-letnia mieszkanka gm. Załuski sprzedająca sukienkę i 44-letni płońszczanin wystawiający na sprzedaż łóżeczko dziecięce, otrzymali od potencjalnych kupców linki, celem zaakceptowania zamówienia. Przekierowani na stronę logowania do konta bankowego, postępowali zgodnie z umieszczonymi tam instrukcjami. Z rachunków obu tych osób zginęło po 4 tys zł.

Ponad 1500 zł zł ze swojego konta bankowego stracił też 34latek z gm. Płońsk. Mężczyzna znalazł na portalu społecznościowym ogłoszenie o oddaniu za darmo samochodzika dziecięcego. Osoba odbierająca „pojazd” miała ponieść tylko koszty przesyłki. Oszust, za pomocą popularnego komunikatora, przesłał 34-latkowi link, po kliknięciu w który pokrzywdzony miał dokonać przelewu. Gdy mężczyzna zalogował się na swoje konto bankowe i opłacił przelewem przesyłkę, nastąpiło automatyczne wylogowanie. Wtedy już zadziałali oszuści, kradnąc z konta pokrzywdzonego pieniądze.

Uwaga! Nie próżnują też oszuści wyłudzający kody do płatności mobilnych. Zazwyczaj podszywają się oni się pod naszych znajomych i wysyłają „niewinną” wiadomość z prośbą o pożyczkę. Oszukana osoba generuje w swojej aplikacji bankowej kod do płatności i niczego nie świadoma przesyła oszustowi, który natychmiast wypłaca te pieniądze w bankomacie. Takim sposobem 1000 zł straciła 21-letnia mieszkanka gm. Raciąż. Oszust podszył się pod jej koleżankę i za pomocą komunikatora przysłał do młodej kobiety wiadomość z prośbą o podanie numeru kodu, by móc opłacić paczkę. Po jakimś czasie z 21-latką skontaktowała się jej koleżanka informując, że ktoś przejął jej konto na komunikatorze i wysłał takie same wiadomości do 24 osób.

W podobny sposób został oszukany 29-latek z Płońska, który ulegając namowom poznanej za pomocą komunikatora kobiety, czterokrotnie podawał jej wygenerowane kody do płatności mobilnych. Mężczyzna również stracił 1000 zł.


 

Przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci:

  • Nie otwieramy wiadomości i załączników otrzymanych e-mailem od nieznanych nam nadawców,

  • Nie otwieramy żadnych linków załączonych do wiadomości pochodzących z nieznanego źródła,

  • Uważajmy komu podajemy kody do płatności mobilnych. Zawsze warto to zweryfikować

  • Nie zapisujemy loginu, ani haseł dostępu w plikach tekstowych – takie pliki mogą zostać przechwycone przez programy i aplikacje szpiegujące,

  • Nigdy nie przesyłamy naszych haseł i loginów w wiadomościach tekstowych czy mailowych nawet do naszych bliskich,

  • Nie podajemy też w wiadomościach czy w rozmowie przez telefon naszych haseł i loginów – pracownicy banku nie będą o to prosić, z takimi żądaniami piszą i dzwonią zawsze oszuści podszywający się pod pracowników banku,

  • Warto zadbać o programy antywirusowe i chroniące przed hakerskim oprogramowaniem ( antyphishing).

 

Powrót na górę strony