Aktualności

Kolejne oszustwo na zdalny pulpit. 23-latek stracił prawie 10 tys. zł

Data publikacji 02.02.2023

Oszuści nie próżnują, a do swoich działań wykorzystują nowe technologie. Ich ofiarą padł 23-letni obcokrajowiec, który uwierzył, że rozmawia z prawdziwym pracownikiem banku. Po zainstalowaniu aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia, stracił z konta bankowego blisko 10 tys. zł.

Do płońskich policjantów zgłosił się 23-letni obcokrajowiec, który stracił prawie 10 tys. zł. Mężczyzna odebrał telefon od osoby podającej się za pracownika infolinii banku. Konsultant powiedział mu, że ktoś próbował zrobić przelew z jego konta w wysokości 500 zł. By anulować transakcję konieczne miało być zainstalowanie aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. 23-latek miał wątpliwości czy rozmawia z prawdziwym pracownikiem infolinii, jednak oszust rozłączył się, a następnie zadzwonił ponownie. Uwiarygodnił przedstawianą przez siebie wersję, gdyż pokrzywdzony na wyświetlaczu swojego telefonu zobaczył nazwę i numer infolinii swojego banku. Dalej cudzoziemiec postępował zgodnie z poleceniami fałszywego pracownika banku. Zalogował się do bankowości mobilnej, a następnie zatwierdzał pojawiające się komunikaty. Dopiero po jakimś czasie zorientował się, że ktoś na jego koncie wykonał kilka transakcji na łączną kwotę blisko 10 tys. zł.

Spoofing telefoniczny to nic innego jak coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę.

Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej.

W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.

Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.

Powrót na górę strony