45-latka padła ofiarą fałszywego pracownika banku. Straciła 8 tys. zł.
Płońscy policjanci ostrzegają przed oszustami, którzy podają się za pracowników banku. Oszuści dzwonią do potencjalnej ofiary, informują o problemach z kontem bankowym i próbie kradzieży pieniędzy, a następnie nakłaniają do podania danych do logowania lub kodów do płatności mobilnych. Ich ofiarą padła 45-latka z pow. płońskiego. Kobieta straciła 8 tys zł.
Do 45-letniej mieszkanki pow. płońskiego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Poinformował kobietę, że ktoś drogą internetową, z wykorzystaniem jej danych osobowych, złożył wniosek o kredyt. „Konsultant” zapewnił, że wniosek natychmiast zostanie anulowany. Jakiś czas później 45-latka odebrała kolejny telefon, tym razem od osoby podającej się za pracownika innego banku. Od swojego rozmówcy usłyszała, że przy użyciu telefonów komórkowych logujących się w różnych miejscach na terenie kraju, ktoś próbował wykonywać transakcje na jej koncie. Zaniepokojona sytuacją kobieta zgodziła się na zaproponowane jej przez „doradcę klienta” rozwiązania, w tym założenie dodatkowych zabezpieczeń na koncie bankowym. Musiała tylko postępować według jego instrukcji i potwierdzać dyspozycje kodami bankowymi. Zmanipulowana przez oszusta 45-latka trzykrotnie podała mu kody do płatności mobilnych i zatwierdziła przelewy na łączną kwotę 8 tys. zł. Fałszywy pracownik banku zapewniał ją, że pieniądze wrócą na jej konto w ciągu 15 min. Po zakończonej rozmowie kobieta zorientowała się, że została oszukana.
Zawsze bądźmy czujni i miejmy się na baczności zwłaszcza, gdy chodzi o nasze pieniądze i dane wrażliwe. Każdorazowo, gdy proszeni jesteśmy o:
- wykonanie transakcji z naszego rachunku bankowego,
- przekazanie danych służących do logowania na konto bądź gotówki nieznanej nam osobie,
- wpłatę środków finansowych na wskazany przez „konsultanta bankowego” nr rachunku
- wygenerowanie kodów BLIK na polecenia głosu w słuchawce,
zastanówmy się, czy nie jest to potencjalne oszustwo. W takich przypadkach należy bezwzględnie rozłączyć się i starać się zweryfikować tożsamość osoby, która do nas dzwoniła albo kontaktowała się z nami w inny sposób, np. poprzez SMS, komunikator internetowy czy pocztę elektroniczną. Warto dwa razy zastanowić się i dokładnie wszystko sprawdzić przed wykonaniem czynności zleconej nam przez głos w słuchawce, aby nie stracić życiowych oszczędności.
Nigdy nie przekazujmy jakiejkolwiek nieznanej nam osobie loginu i hasła do platform bankowości internetowej, danych karty płatniczej lub numerów PIN czy kodów BLIK. Są to informacje poufne i mogą być tylko w posiadaniu ich użytkownika. Nikt nie ma prawa wymagać od nas ich podania, a prawdziwy przedstawiciel banku nigdy o nie zapyta.
kom. Kinga Drężek-Zmysłowska