Zakupy przez Internet - oszczędność czasu, ale też duże ryzyko! Kolejna osoba straciła pieniądze
Zakupy przez Internet to oszczędność czasu, ale również duże ryzyko. Wraz ze wzrostem popularności handlu online zwiększyła się aktywność cyberprzestępców i nieuczciwych sprzedawców. Niemal każdego dnia płońscy policjanci przyjmują zawiadomienia od oszukanych osób. Straty sięgają od kilkuset nawet do kilku tysięcy złotych.
Zakupy w sieci to często niższe ceny, szeroki wybór, ale przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. Pamiętajmy jednak o tym, że podobnie jak w świecie realnym, tak i w tym wirtualnym możemy paść ofiarą przestępstwa.
Do płońskich policjantów niemal codziennie zgłaszają się osoby, które zostały oszukane podczas robienia zakupów on-line. Pokrzywdzeni otrzymują towary niezgodne z opisem, rzeczy inne niż te, które zamawiali albo tracą pieniądze, nie otrzymując zamówionych przedmiotów. Do wielu zdarzeń mogłoby nie dojść, gdyby kupujący zachowali ostrożność i kierowali się zdrowym rozsądkiem.
W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o 26-latce, która została oszukana przy zakupie konsoli do gier. tu Niestety w ten sam sposób pieniądze straciła kolejna osoba - 35-latka z gm. Raciąż. Kobieta w popularnym serwisie społecznościowym znalazła ogłoszenie o sprzedaży konsoli do gier. Korespondencję ze sprzedającą prowadziła za pomocą komunikatora. Po uzgodnieniu kwoty i sposobu wysyłki 35-latka otrzymała link do aukcji. Po kliknięciu w niego została przekierowana do strony łudząco podobnej do oryginalnej strony platformy handlowej, a następnie do strony płatności. Za towar można było zapłacić tylko przy użyciu kodu do płatności mobilnych. Niemal natychmiast, po zapłaceniu za towar kontakt ze sprzedającą się urwał. Mieszkanka gm. Raciąż nie otrzymała zamówionej konsoli, ani zwrotu pieniędzy.
Chcesz, żeby zakupy on-line były nie tylko szybkie i wygodne, ale także bezpieczne? Poznaj podstawowe zasady bezpiecznych zakupów.
SPRZEDAWCA
- Korzystaj ze znanych sklepów, internetowe super-okazje często okazują się oszustwami,
- Przeczytaj regulamin sklepu i zasady zwrotu towarów, zweryfikuj dane rejestrowe firmy,
- Sprawdź opinie o sprzedawcy na platformie handlowej i w niezależnych serwisach z opiniami,
- Zwróć uwagę na opisy oferowanych produktów. Niechlujny, pełen błędów opis i okazyjna cena to prawdopodobnie próba oszustwa,
- Korzystaj z platform handlowych w aplikacjach lub ze stron oferujących ochronę kupującego i oferty różnych sprzedawców,
- Znajdź innego sprzedawcę, jeśli masz jakąkolwiek wątpliwość.
PŁATNOŚĆ
- Sprawdź świeże opinie na temat sprzedawcy,
- W razie wątpliwości wybierz płatność za pobraniem albo płatność kartą (płatność kartą możesz reklamować w banku),
- Przelewem płać tylko w serwisach oferujących ochronę kupującego. Mały sklep przyjmujący tylko przelew jest podejrzany,
- Zabezpiecz konto bankowe dwuskładnikowym uwierzytelnianiem z aplikacji albo kodem SMS lub zdrapką.
DOSTAWA
- Zamów dostawę z opcją sprawdzenia zawartości przesyłki,
- Utrzymuj kontakt ze sprzedawcą,
- Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą,
- W razie problemów rozpocznij procedurę reklamacji w ramach platformy handlowej, operatora płatności, zgłoś reklamację do banku, zgłoś sprawę na policję.
K. Drężek-Zmysłowska/www.gov.pl