Oszustwo „na dziecko” za pomocą komunikatora - nowa metoda działania oszustów
Cyberprzestępcy wymyślają wciąż nowe sposoby, by wyłudzać pieniądze. Coraz częściej wykorzystywaną przez nich metodą jest sposób „na dziecko”, przy użyciu popularnego komunikatora. Wysyłają wiadomość z informacją o zmianie numeru telefonu i prośbą o pożyczenie pieniędzy, przekonując adresatów, że są ich dziećmi. Działający w ten sposób oszuści wyłudzili pieniądze od 77-latka.
Do płońskich policjantów zgłosił się 77-letni mieszkaniec Łodzi, po tym, jak padł ofiarą oszustów. Starszy mężczyzna miał odwiedzić syna mieszkającego w jednej z miejscowości na terenie pow. płońskiego. Przed wyjazdem z miejsca zamieszkania w popularnym komunikatorze otrzymał wiadomość z nieznanego numeru. Nadawca wiadomości twierdził, że jest synem 77-latka i potrzebuje pieniędzy, by szybko coś opłacić. Zaznaczył przy tym, że ma problem z telefonem, dlatego pisze z innego numeru. Senior nic nie podejrzewając przelał prawie 4 tys. zł na wskazany przez oszusta numer konta. Chwilę później został poproszony o kolejny przelew… Gdy dotarł w odwiedziny do syna, dowiedział się, że to nie on prosił go o pieniądze.
Policjanci ostrzegają! Oszuści wykorzystują nowe technologie i coraz prężniej działają w Internecie. Kontakt ze swoimi ofiarami (osobami w różnym wieku) nawiązują m.in. za pomocą wiadomości SMS lub popularnych komunikatorów. Podszywając się pod dzieci swoich rozmówców, informują o zmianie numeru z uwagi na problemy z telefonem. Gdy ofiara na początkowym etapie uwierzy w słowa złodzieja, wtedy oszust przechodzi do właściwej akcji i prosi o pilne przelanie pieniędzy.
Najważniejsze, by w takiej sytuacji nie działać pochopnie, pod wpływem emocji! Najlepiej od razu zadzwonić do dziecka – na prawdziwy, znany nam numer i zweryfikować przekazane nam w wiadomościach informacje.
Autor: kom. Kinga Drężek-Zmysłowska