„Opłacisz mi zamówienie blikiem? Nie mogę u siebie wygenerować kodu…” – weryfikuj każdą prośbę o pomoc finansową. To może być oszustwo!
Jedną z wielu metod stosowanych przez cyberoszustów jest metoda na BLIK. Po przejęciu konta wybranej osoby w serwisie społecznościowym, za pomocą komunikatora oszuści wysyłają do jej znajomych wiadomości z prośbą o pomoc finansową - udostępnienie kodu do płatności mobilnych. Działający w ten sposób przestępcy włamali się na profil 31-latki z pow. płońskiego i od jej znajomych wyłudzili ponad 4000 zł.
Do płońskich policjantów zgłosiła się 31-letnia mieszkanka pow. płońskiego. Na jej konto portalu społecznościowego ktoś się włamał i za pomocą komunikatora wysłał wiadomość do znajomych. Z treści wiadomości wynikało, że kobieta potrzebuje pomocy w opłaceniu zamówienia, gdyż w swojej aplikacji bankowej nie może wygenerować kodu do płatności mobilnych. Odbiorcy wiadomości byli zapewniani, że szybko odzyskają pieniądze. Trzy koleżanki 31-latki zgodziły się pomóc. Wygenerowały kody, po czym zatwierdziły operacje na swoich kontach. W sumie straciły ponad 4 tys. zł.
Apelujemy! Zanim przekażesz komukolwiek kod do płatności mobilnych, upewnij się, że za prośbą o pomoc finansową faktycznie znajduje się znajomy, a nie oszust. Warto zadzwonić do znajomego, by zweryfikować przekazane nam w komunikatorze informacje.
Pamiętajmy również o stosowaniu silnych haseł, które zawierają małe i duże litery, cyfry oraz znaki specjalne. Dodatkową ochroną naszego konta może być dwuskładnikowe uwierzytelnienie.
kom. Kinga Drężek-Zmysłowska