Aktualności

DZWONI DO CIEBIE „PRACOWNIK” BANKU? UWAŻAJ, TO MOŻE BYĆ OSZUST!

Data publikacji 19.04.2024

Metoda „na pracownika banku” stała się dość powszechnym oszustwem. Pomimo wielu ostrzeżeń na stronach banków oraz komunikatów w mediach, przestępcom wciąż udaje się okradać kolejne osoby. Ofiarą fałszywych bankowców padł 55-latek z Płońska. Mężczyzna stracił prawie 7 tys.zł.

Schemat działania oszustów metodą "na pracownika banku" jest za każdym razem podobny. Oszust dzwoni do danej osoby podając się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy konieczne jest szybkie ich zabezpieczenie. Fałszywy konsultant poleca np.:

  • Zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na smartfonie czy komputerze rozmówcy i tym samym jego koncie bankowym.
  • Wykonanie przelewu na wskazane przez niego konto techniczne. Oczywiście przelew musi być wykonany metodą ekspresową – bo inaczej, jak zapewnia „pracownik banku” oszczędności zostaną skradzione.
  • Zablokowanie przy użyciu kodów do płatności mobilnych przelewów lub wypłat z bankomatów, dokonanych przez nieuprawnione osoby. (W ten sposób pokrzywdzony potwierdza transakcję, a nie ją blokuje).

Niezależnie od sposobu działania oszust zyskuje dostęp do pieniędzy pokrzywdzonego, a po ich zdobyciu urywa kontakt.

W ostatnim czasie do policjantów zgłosił się 55-letni płońszczanin oszukany metodą „na pracownika banku”. Fałszywy konsultant, który skontaktował się z nim telefonicznie, poinformował, że ktoś próbował wyłudzić kredyt na jego dane. By anulować zlecenie konieczne było połączenie za pomocą komunikatora z działem technicznym. Płońszczanin miał podać stan swojego konta, złożyć stosowne oświadczenie konieczne do zablokowania kredytu, a także potwierdzić za pomocą kodów do płatności mobilnych zablokowanie kilku rzekomych wypłat pieniędzy z bankomatu w innym mieście. By chronić swoje oszczędności mężczyzna wygenerował i zatwierdził dwa kody BLIK. Po sprawdzeniu stanu konta bankowego zorientował się, że został oszukany i stracił prawie 7 tys. zł.


Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności !

Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu i hasła do konta. Nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta, ani przelania środków bankowych na wskazane „konto techniczne”.

kom. Kinga Drężek-Zmysłowska

Powrót na górę strony