Aktualności

#Halo! Tu cyberbezpieczny Senior!

Data publikacji 17.07.2024

Osoby starsze często nie zdają sobie sprawy jak łatwo oszuści mogą wykorzystać telefony komórkowe lub stacjonarne w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych. Za pomocą różnych sztuczek i manipulacji oszuści chcą wyłudzić dane lub wykraść pieniądze.

Mając na uwadze bezpieczeństwo seniorów Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości wspólnie z NASK-iem oraz Warszawskim Instytutem Bankowości prowadzi akcję edukacyjną #Halo! Tu cyberbezpieczny Senior.

Kampania ma na celu zwiększyć świadomość seniorów na temat różnego rodzaju oszustw internetowych, a także uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami – bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy.

Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np.:

  • członka rodziny,
  • policjanta/prokuratora,
  • pracownika banku lub innej instytucji.

Mogą próbować manipulować seniorem m.in. poprzez:

  • wywieranie nacisku, aby szybko podjąć działania i pilnie przekazać pieniądze,
  • wzbudzanie lęku i niepokoju np. mówiąc, że ktoś włamał się na konto bankowe i próbuje skraść pieniądze,
  • prośby, aby dla dobra sprawy nikomu nie mówić o rozmowie,
  • wykonywanie kilku telefonów w krótkich odstępach czasu – aby uniemożliwić zweryfikowanie sprawy,
  • nakłanianie do instalowania aplikacji na telefonie lub komputerze,
  • poinformowanie, że zaufana osoba przyjdzie i odbierze pieniądze.

Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presją czasu. Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności kto jest po drugiej stronie.

W ramach kampanii powstała ulotka, która zawiera najważniejsze informacje, w jaki sposób ustrzec się przed telefonicznymi oszustami, a zwłaszcza:

  • kiedy zachować szczególną czujność;
  • czym warto zawsze pamiętać,
  • co zrobić, gdy już odbierze się telefon

asp. Agnieszka Dzik

Powrót na górę strony