Aktualności

Oszukany na "pracownika banku". Ponawiamy nasz apel o zachowanie szczególnej ostrożności

Data publikacji 23.09.2024

Oszuści podali się za pracowników banku i przekonali, że środki zgromadzone na koncie mieszkańca powiatu sochaczewskiego są zagrożone. Wyłudzili sześciocyfrowy kod, co skończyło się utratą kilku tysięcy złotych. Ponownie apelujemy o ostrożność. Jeśli ktoś przedstawia się jako pracownik banku, przedstawiciel służb lub innych instytucji, nie oznacza to, że w rzeczywistości nim jest.

W ubiegłym tygodniu do mieszkańca powiatu sochaczewskiego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Poinformował, że jest z działu bezpieczeństwa i może pomóc w zabezpieczeniu konta, ponieważ zgromadzone na nim środki są zagrożone. Sochaczewianin rozmawiał także z innymi osobami, które miały pomóc uchronić pieniądze przed oszustami. W tym czasie na jego numer przychodziły sms-y z potwierdzeniem, że rozmawia z pracownikiem banku.

„Pracownicy banku” pytali o zgromadzone środki na koncie i poprowadzili rozmowę w taki sposób, że mężczyzna wygenerował w aplikacji mobilnej sześciocyfrowy kod umożliwiający szybkie płatności lub wypłatę środków w bankomacie. Po podaniu kodu rozmowa zakończyła się, a numery z których dzwoniono były nieaktywne.

Mieszkaniec powiatu sochaczewskiego zadzwonił na numer infolinii swojego banku i dowiedział się, że został oszukany, a z jego konta wypłacono kilka tysięcy złotych. Oszuści w jednej z wiadomości namawiali do zainstalowania aplikacji umożliwiającej zdalny dostęp do urządzenia.

Policjanci z Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją przypominają! Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • zawsze potwierdzajcie tożsamość osób, które podają się za pracowników banku i informują o różnych operacjach na koncie bankowym (zwłaszcza o zagrożeniu środków). Najlepiej zrobić to osobiście w oddziale banku lub po przerwaniu rozmowy dzwoniąc na infolinię banku. Wykonanie takiego połączenia zajmie chwilę, ale zweryfikujecie, czy w rzeczywistości ktoś próbował wykonywać operacje na koncie.
  • nigdy nie logujcie się na przesyłane do was linki do stron internetowych banku;
  • zawsze sprawdzajcie dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki jej nie potwierdzicie),
  • zmieniajcie często hasła i wybierajcie skomplikowane kombinacje znaków – duże i małe litery, liczby i znaki specjalne. Hasło najlepiej zapamiętać i nigdzie nie zapisywać.
  • uruchomcie logowanie dwuskładnikowe do serwisu – konieczne wtedy będzie wpisanie loginu i hasła do konta oraz np. kodu, który dostaniecie w wiadomości sms.

Kolejny raz przypominamy, że za bezpieczeństwo pieniędzy zgromadzonych w banku odpowiada bank. Żaden z pracowników nie będzie do was dzwonił, żebyście ratowali swoje pieniądze.

st. asp. Agnieszka Dzik

Powrót na górę strony