Aktualności

Bądź ŚWIADOMY - CZUJNY - BEZPIECZNY

Data publikacji 30.12.2022

Świąteczna gorączka zakupowa już za nami, ale za chwilę zaczną się wyprzedaże. Pamiętajcie, że w tym czasie obowiązują takie same zasady bezpieczeństwa, jak przed świętami. Oceń czy sklep internetowy nie wzbudza podejrzeń, a sprzedawca z portalu sprzedażowego ma pozytywne opinie. BĄDŹ ŚWIADOMY, CZUJNY, BEZPIECZNY.

Do najczęściej zgłaszanych oszustw należą oszustwa przy zakupach internetowych. Zalecamy czujność podczas zakupów od osób prywatnych. Nie każda osoba sprzedająca na portalu społecznościowym lub sprzedażowym jest oszustem, lecz zdarzają się czarne owce. Dużym ułatwieniem dla przestępców jest fakt, że portale społecznościowe nie weryfikują sprzedających. Podobnie jest z portalami sprzedażowymi - nie wszystkie weryfikują osoby, które chcą sprzedać jakiś produkt.

Ofiarami oszustów są również mieszkańcy powiatu sochaczewskiego, którzy skuszeni bardzo atrakcyjną ceną zgłaszali nam, że zapłacili za wybrany przez nich towar, czekają dłuższy czas, lecz ich zamówienie nie dotarło. Czasami warto jest zapłacić trochę więcej, ale mieć pewność, że zamówienie zostanie dostarczone, a wy nie stracicie kilkuset lub kilku tysięcy złotych. Jeśli dostajecie od sprzedającego kwestionariusz w którym pyta o dane osobowe, adresowe, numer konta i numer karty płatniczej, a na koniec prosi jeszcze o kod CVC (kod weryfikacyjny karty nadrukowany na jej odwrocie) możecie być pewni, że ktoś podejmie próbę wykonania operacji na waszym koncie.

Co robić przed zakupami?

  • przejrzeć fora internetowe i zapoznać się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego,
  • sprawdzić, czy strona sprzedawcy internetowego jest właściwie zabezpieczona np. czy adres zaczyna się od skrótu „https”, sprawdzić ważność certyfikatu oraz dla kogo został wydany, klikając na symbol kłódki,
  • zweryfikować, czy sprzedawca internetowy wykorzystuje do przeprowadzenia płatności znanego operatora płatności internetowych,
  • sprawdzić datę uruchomienia sklepu internetowego, tj. datę zarejestrowania domeny sklepu (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny);
  • wybierać znane i sprawdzone platformy internetowe, które cieszą się dobrymi opiniami klientów;
  • zwrócić szczególną uwagę na wyjątkowo atrakcyjną cenę - oszuści często właśnie niską ceną wabią kupujących;
  • starać się nie płacić za towar lub usługę bezpośrednio na stronie internetowej sklepu,
  • uważać na fałszywe strony, które mogą podszywać się pod operatora płatności – sprawdzać czy adres strony internetowej operatora płatności kończy się nazwą domeny operatora.

Niestety, ofiarą oszustwa na platformie zakupowej coraz częściej stają się również osoby sprzedające, a więc te, które same oferują towar na sprzedaż. Sposób działania sprawców jest dość nietypowy. Polega na tym, iż przestępcy w sprawie zakupu danego przedmiotu kontaktują się ze sprzedającym poza portalem zakupowym – korzystając z komunikatorów, wiadomości SMS lub mediów społecznościowych (co już wówczas powinno wzbudzić nasze zaniepokojenie). Następnie oszuści wysyłają fałszywe linki prowadzące rzekomo do potwierdzenia płatności za dany przedmiot oferowany do kupna lub zamówienie przesyłki. Dodatkowo przestępcy proszą o podanie pełnych danych karty sprzedającego. W ten sposób, środki pieniężne zamiast wpłynąć na konto sprzedającego, są z niego pobierane w nieograniczonej kwocie.

Aby nie dać się oszukać podczas korzystania z platform zakupowych, i zminimalizować ryzyko stania się ofiarą, należy:

  • uważać na próby nawiązania kontaktu poza portalem zakupowym i unikać ich!
  • zwracać uwagę na adres widoczny w przeglądarce!
  • Zwracać uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujemy dane karty, gdyż fałszywe strony często są napisane niegramatycznie, zawierają błędy!
  • Dokładnie czytać SMS-y z banku, zwracając uwagę na to, jaką transakcję autoryzujemy!

Jeśli już podejrzewamy, że możemy być ofiarą oszustwa, należy:

  • zastrzec kartę (jeżeli jej dane podawaliśmy w korespondencji z oszustem) w aplikacji mobilnej swojego banku, w serwisie internetowym banku lub telefonicznie;
  • złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. Policji lub Prokuraturze;
  • poinformować bank o złożeniu zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa i przekazać wszystkie niezbędne informacje;
  • ostrzec innych potencjalnych klientów o przestępczym charakterze działalności prowadzonej przez danego sprzedawcę internetowego lub kupującego, poprzez zamieszczenie komentarzy na forach internetowych.

Policja apeluje, o zachowanie czujności podczas korzystania z platform zakupowych!!!
Bądź ŚWIADOMY – CZUJNY – BEZPIECZNY!

 

 

Powrót na górę strony