Chciał pomóc koledze... Stracił kilkaset złotych
Kolega zgłaszającego nie mógł opłacić zamówienia, bo w jego banku była przerwa techniczna. Mieszkaniec powiatu sochaczewskiego przesłał kod i zatwierdził płatność. Okazało się, że został oszukany
Policjanci z sochaczewskiej komendy prowadzą postępowanie dotyczące oszustwa. Zgłaszający otrzymał od kolegi wiadomość za pośrednictwem komunikatora internetowego. Znajomy prosił o pomoc, ponieważ w jego banku była przerwa techniczna i nie mógł opłacić zamówienia. Zobowiązał się do zwrotu pieniądzy.
Zgłaszający przesłał sześciocyfrowy kod do szybkich płatności i zatwierdził transakcję. Myślał, że pomaga koledze w potrzebie, ale później okazało się, że został oszukany. Stracił kilkaset złotych.
Ponownie apelujemy o zachowanie ostrożności w przypadku otrzymania wiadomości z prośbą o pomoc finansową. Wystarczy jeden telefon do znajomego, aby to zweryfikować!
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do was przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że wasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie;
- nie logujcie się na przesyłane do was linki do stron internetowych;
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji w telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku;
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia (sms).
asp. Agnieszka Dzik