Uwaga na oszustwa “na pracownika banku”! 36-latka z Siedlec straciła prawie 64 tysiące złotych
W dniach 6 -7 sierpnia, osoba podająca się za pracownika banku, zmanipulowała mieszkankę Siedlec i nakłonił ją do przelania wszystkich oszczędności na tzw. „konto zastępcze”. Kobieta straciła blisko 64 000 zł. Apelujemy o ostrożność i rozwagę!
Wczoraj (7.08) do Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach zgłosiła się 36-letnia kobieta, która padła ofiarą oszustwa telefonicznego. Zadzwoniła do niej osoba podająca się za pracownika banku. Rozmówca poinformował, że na jej dane został rzekomo złożony wniosek o pożyczkę, a konto bankowe kobiety mogło zostać przejęte przez oszustów.
Pod pretekstem “zabezpieczenia” środków, polecił jej jak najszybsze przelanie wszystkich pieniędzy na tzw. konto zastępcze. Kobieta, działając pod presją i w emocjach, wykonała kilka przelewów oraz podała kody BLIK, którymi nieznany sprawca wypłacił pieniądze. Łączna kwota strat wyniosła blisko 64 000 złotych.
Jak nie dać się oszukać metodą „na pracownika banku”?
W ostatnich miesiącach obserwujemy wzrost liczby oszustw telefonicznych, w których przestępcy podszywają się pod pracowników banków, instytucji finansowych czy nawet policjantów. Ich celem jest wyłudzenie danych osobowych, danych logowania do bankowości internetowej, a przede wszystkim pieniędzy.
Pamiętaj!
- Prawdziwy pracownik banku NIGDY nie poprosi Cię o przelanie pieniędzy na “konto techniczne”, “zastępcze” czy “bezpieczne”. Takie konta nie istnieją!
- Nigdy nie podawaj przez telefon kodów BLIK, danych logowania do bankowości ani numerów kart płatniczych.
- Nie działaj pod presją – oszuści często wywierają nacisk, strasząc utratą pieniędzy lub odpowiedzialnością karną. To element manipulacji!
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zakończ rozmowę i osobiście udaj się do najbliższej placówki banku. Porozmawiaj z pracownikiem, którego widzisz i znasz.
- Nie ulegaj emocjom – zachowaj zdrowy rozsądek i daj sobie czas na przemyślenie sytuacji. Nawet jeśli rozmówca twierdzi, że „działanie musi być natychmiastowe” to może być sygnał ostrzegawczy.
- Zawsze sprawdzaj, czy dzwoniący rzeczywiście reprezentuje Twój bank. Jeśli to możliwe, oddzwoń na oficjalny numer banku (podany na stronie internetowej), ale ZAWSZE zakończ wcześniejszą rozmowę i upewnij się, że linia jest rozłączona.
- Uważaj szczególnie wtedy, gdy osoba podająca się za pracownika banku dzwoni z instytucji, w której nie masz konta. To bardzo częsta taktyka oszustów.
Jeśli podejrzewasz próbę oszustwa lub masz wątpliwości co do intencji rozmówcy natychmiast skontaktuj się z Policją, dzwoniąc pod numer 112.
Nie daj się oszukać. Twoje bezpieczeństwo i pieniądze zależą od Twojej ostrożności!
kom. Ewelina Radomyska