Aktualności

Oszuści podszyli się pod pracowników instytucji finansowych. Seniorka straciła 100 tysięcy złotych

Data publikacji 24.09.2025

67-letnia mieszkanka gminy Siedlce, padła ofiarą oszustów, którzy podając się za pracowników „nadzoru finansów” nakłonili ją do zaciągnięcia dwóch kredytów i wpłaty pieniędzy za pośrednictwem kodów szybkich płatności mobilnych. Kobieta straciła w ten sposób 100 tysięcy złotych. Na szczęście w ostatnim momencie zareagował przypadkowy mężczyzna, który zauważył nietypowe zachowanie seniorki przy bankomacie i powiadomił policję. Dzięki jego postawie udało się przerwać dalsze działania przestępców.

Kilka dni temu do 67-latki zadzwoniła kobieta podająca się za pracownika nadzoru finansowego. Poinformowała, że ktoś skradł jej dane osobowe i na jej nazwisko próbuje wziąć pożyczkę. Chwilę później rozmowę przejął mężczyzna, który potwierdził te informacje i przekonał seniorkę, że jedynym sposobem na ochronę jej pieniędzy jest wykonywanie jego poleceń. Przez kilka dni oszuści instruowali pokrzywdzoną, aby zaciągała kredyty w banku pod pretekstem remontu domu, a następnie wypłacała i wpłacała pieniądze we wskazanych bankomatach, wpisując przesyłane kody szybkich płatności mobilnych. Kobieta w ten sposób przekazała im łącznie 100 tys. zł.

Reakcja świadka przerwała oszustwo

Ostatniego dnia, kiedy seniorka ponownie realizowała polecenia przestępców i wpłacała kolejne pieniądze w bankomacie, zwrócił na nią uwagę mężczyzna stojący w kolejce. Widząc, że kobieta nerwowo rozmawia przez telefon i wykonuje kolejne przelewy, podszedł do niej i ostrzegł, że padła ofiarą oszustwa oraz poinformował także policję.

W tym momencie rozmówcy w telefonie zaczęli na kobietę krzyczeć, ale ta dzięki interwencji świadka, rozłączyła się. Choć seniorka straciła dużą część pieniędzy, to czujność postronnego człowieka uchroniła ją przed dalszymi stratami. Postawa jaką wykazał się mężczyzna jest niezwykle ważna i godna naśladowania!

Policja apeluje!

Przestępcy podszywający się pod pracowników banków czy instytucji finansowych stosują coraz bardziej wyrafinowane metody manipulacji. Pamiętaj:

  • Pracownicy banku ani policjanci nigdy nie proszą o wypłacanie i przekazywanie pieniędzy.
  • Nie instaluj żadnych aplikacji ani nie podawaj kodów BLIK pod wpływem telefonicznej presji.
  • Zawsze, zanim podejmiesz decyzję finansową, warto przerwać rozmowę i samodzielnie skontaktować się z bankiem.

 

kom. Ewelina Radomyska 

Powrót na górę strony