77-latka oszukana metodą „na policjanta”. Siedlecka policja apeluje o ostrożność!
Mieszkanka Siedlec straciła 77 tysięcy złotych po tym, jak uwierzyła w historię o wypadku drogowym rzekomo spowodowanym przez jej córkę. Oszuści, podszywając się pod policjantkę i członka rodziny, zmanipulowali seniorkę i nakłonili ją do przekazania pieniędzy „kurierowi”. Policja po raz kolejny apeluje: nie przekazuj pieniędzy obcym osobom!
W środę (10 grudnia 2025 r.) do 77-letniej mieszkanki Siedlec zadzwoniła kobieta z zastrzeżonego numeru telefonu. Przedstawiła się jako policjantka i poinformowała, że córka seniorki miała spowodować poważny wypadek drogowy. Według relacji oszustki, w zdarzeniu miała ucierpieć kobieta, która „walczy o życie”, a jedynym sposobem, by córka uniknęła aresztu, było wpłacenie kaucji w wysokości 130 tysięcy złotych.
W trakcie rozmowy seniorka usłyszała głos kobiety podającej się za jej córkę. Brzmiał inaczej, ale pokrzywdzona uwierzyła zapewnieniom, że to skutek obrażeń nosa po wypadku. Oszustka kontynuowała manipulację i poinformowała, że syn seniorki jest u notariusza i polecił matce przygotować pieniądze znajdujące się w domu. Gotówkę miał odebrać wskazany z imienia „upoważniony mężczyzna”.
77-latka, działając w silnych emocjach i wierząc, że pomaga rodzinie, przygotowała łącznie 77 tysięcy złotych-pieniądze syna, własne oszczędności oraz środki należące do wnuka. Gotówkę przekazała młodemu mężczyźnie, który pojawił się w drzwiach jej mieszkania, po czym oddalił się pieszo w nieznanym kierunku.
Dopiero po około 15 minutach do domu przyjechał prawdziwy syn kobiety. W rozmowie z nim seniorka zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.
Jak nie dać się oszukać metodą „na policjanta”, „na wnuczka”, „na wypadek”?
Oszuści najczęściej wykorzystują emocje takie jak strach o bliskich, presję czasu i poczucie obowiązku. Aby uchronić siebie i swoich bliskich:
- Pamiętaj: Policja nigdy nie dzwoni z żądaniem przekazania pieniędzy. Nie pobiera kaucji, nie prowadzi takich działań przez telefon i nie wysyła „kurierów” po gotówkę.
- Zakończ rozmowę i samodzielnie zadzwoń do bliskiej osoby. Nie oddzwaniaj na numer, z którego dzwonił oszust. Zawsze wybierz numer ręcznie.
- Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom. Niezależnie od tego, za kogo się podają.
- Nie ulegaj presji czasu. To jedna z podstawowych metod manipulacji stosowanych przez przestępców.
- Porozmawiaj z seniorami w rodzinie. Wyjaśnij im, jak działają oszuści - to najlepsza profilaktyka.
Każde podejrzane zachowanie można zgłaszać pod numerem alarmowym 112. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i naszych bliskich!
kom. Ewelina Radomyska