UWAGA NA OSZUSTÓW ! Kolejne wyłudzenia w aplikacji BLIK
Data publikacji 15.01.2021
Tylko od początku stycznia 2021 roku do dnia dzisiejszego siedleccy policjanci odnotowali 25 zgłoszeń dotyczących oszustw związanych z wyłudzeniem środków finansowych w aplikacji BLIK. Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK.
BLIK to aplikacja która umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, oraz wypłatę gotówki. Wszystko dzieje się za pomocą kodu wygenerowanego przez aplikację bankową, który przychodzi na nasz telefon. Otrzymany kod wystarczy wprowadzić w dowolnym bankomacie lub transakcji internetowej.
W przesłanej wiadomości najczęściej sprawcy zwracają się z prośbą o przelanie mniejszej lub większej kwoty pieniędzy podając za powód jakąś nagłą sytruację np.: chwilowy brak pieniędzy na zapłatę mechanikowi za naprawę auta, pozostawiony w domu portfel, zgubiona torebka, konieczność wykupienia leków, brak pieniędzy na jedzenie.
Ofiara musi podać specjalny kod przestępcy , a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.
Wiele osób, sądząc, że koresponduje ze swoim znajomym podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. Godząc się na realizację transakcji użytkownicy tracą pieniądze na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych z sieci społecznościowych.
Takiego wyłudzenia bardzo łatwo można uniknąć, przestrzegając następujących zasad:
Należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms);
Zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby;
Zawsze trzeba sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie);
Trzeba chronić swój telefon oraz szczególnie pin do aplikacji mobilnej banku.
Apelujemy, aby nie podejmować pochopnych decyzji i nie udostępniać kodu BLIK nikomu, bez wcześniejszej weryfikacji.
Jeżeli padniemy ofiarą oszustwa, sprawę należy natychmiast zgłosić policji.
Autor: sierż.szt. Małgorzata Mazurek
KMP Siedlce